مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,469
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,560
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، اعتباریابی، رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (ASM)

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 104

چکیده

 این پژوهش با هدف ساخت ابزاری دقیق و مناسب به منظور سنجش انگیزش تحصیلی حالتی انجام گرفته است. به منظور رسیدن به این هدف پرسشنامه ای بر اساس مبانی نظری در حیطه انگیزش تحصیلی تهیه شد. از طریق اجرای مقدماتی و نظر خواهی از پاسخ دهندگان و ده نفر از اساتید روانشناسی «روایی محتوایی» آن تایید شد و پایایی آن دراجرای مقدماتی با روش همسانی درونی و آلفای کرونباخ (95.) محاسبه گردید. این پرسشنامه 53 سوالی برای اجرای نهایی بر روی یک نمونه 300 نفری دانشجویان دانشگاه پیام نور که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند اجرا گردید و روایی و پایایی پرسشنامه نهایی محاسبه شد. نتیجه تحلیل عاملی با استفاده از روش تحلیل عاملی و بر اساس نمودار صخره ای بیانگر وجود چهار مولفه در پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی بود. ضریب آلفای کرونباخ برای کل آزمون (91.) و خرده مقیاس های علاقه به کلاس و ارتباطات بین فردی (89.), علاقه به کسب شایستگی و خودکارآمدی (68.), علاقه به درس و رشته تحصیلی (67.) و علاقه به کسب ستایش و تشویق (76.) به دست آمد. همچنین بر اساس عملکرد آزمودنی ها جدول هنجار درصدی و جدول هنجار مقوله ای برای پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی و خرده مقیاس های آن تهیه شد. بطور کلی نتایج پژوهش نشان داد پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی ابزاری معتبر, با روایی بالا و هنجاریابی لازم برای کاربرد در پژوهش های آموزشی و روانشناختی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    درخشان، نوشین، سیف، علی اکبر، کیامنش، علیرضا، و احدی، حسن. (1396). ساخت, اعتباریابی, رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (ASM). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 10(40 )، 69-104. SID. https://sid.ir/paper/183451/fa

    Vancouver: کپی

    درخشان نوشین، سیف علی اکبر، کیامنش علیرضا، احدی حسن. ساخت, اعتباریابی, رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (ASM). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛10(40 ):69-104. Available from: https://sid.ir/paper/183451/fa

    IEEE: کپی

    نوشین درخشان، علی اکبر سیف، علیرضا کیامنش، و حسن احدی، “ساخت, اعتباریابی, رواسازی و هنجاریابی پرسشنامه انگیزش تحصیلی حالتی (ASM)،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 10، no. 40 ، pp. 69–104، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183451/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button