مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

985
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

673
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانش آموزان دوره متوسطه (مطالعه موردی استان کهکیلویه و بویراحمد)

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 81

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش بررسی آموزش ابعاد تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانش آموزان دوره متوسطه, به منظور کاربست آن در برنامه درسی مدارس است. برای اجرای تحقیق, تعداد 16 معلم به صورت هدفمند در دسترس و 285 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب و داده های تحقیق گردآوری شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای داده های کمی, پرسشنامه محقق ساخته که شامل دو پرسشنامه به ترتیب برای معلمان تاریخ و دانش آموزان است. برای تعیین روایی پرسشنامه ها, از روایی محتوایی و صوری استفاده شد و برای تعیین پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای پرسشنامه شماره یک 68.2درصد و برای پرسشنامه شماره دو 97.3 درصد برآورد شده است. داده های کیفی تحقیق علاوه بر سوالات باز پاسخ پرسشنامه دانش آموزان, از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند با 8 معلم تاریخ, گردآوری و از طریق نظریه مبنایی تحلیل شدند. نتایج نشان داد, دانش آموزان و معلمان تاریخ نسبت به آموزش ابعاد تاریخ محلی استان, نگرش مثبتی دارند. ازنظر دانش آموزان, تاریخچه سیاسی بیشترین و تاریخچه اقتصادی کم ترین اهمیت آموزشی را نسبت به بقیه ابعاد دارند. معلمان تاریخ, آموزش تاریخچه فرهنگی - اجتماعی را مهم ترین و آموزش تاریخچه اقتصادی را کم اهمیت ترین بعد از بین ابعاد تاریخ محلی استان برآورد کردند. همچنین در خصوص دیدگاه های معلمان و دانش آموزان درباره اهمیت آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ می توان به: ضرورت پداگوژیکی, درک و شناخت محیط زندگی خود, برآورده شدن نیازهای روحی افراد, تقویت روح میهن پرستی, بازنمایی و حفظ اصالت و هویت بومی و توسعه همه جانبه جامعه اشاره کرد. معلمان تاریخ برای تدریس تاریخ محلی, روش یاددهی – یادگیری مشارکتی, روش یاددهی – یادگیری مشاهده ای, روش یاددهی – یادگیری پژوهش محور, روش نقل حکایات تاریخی توسط معلم (تاریخ شفاهی) و تدریس با استفاده از منابع الکترونیکی را پیشنهاد دادند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قادری، فاطمه، محمودی معظم، عبداله، هواس بیگی، فاطمه، و غلامی، خلیل. (1396). آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانش آموزان دوره متوسطه (مطالعه موردی استان کهکیلویه و بویراحمد). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 10(37 )، 51-81. SID. https://sid.ir/paper/183625/fa

    Vancouver: کپی

    قادری فاطمه، محمودی معظم عبداله، هواس بیگی فاطمه، غلامی خلیل. آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانش آموزان دوره متوسطه (مطالعه موردی استان کهکیلویه و بویراحمد). آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1396؛10(37 ):51-81. Available from: https://sid.ir/paper/183625/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه قادری، عبداله محمودی معظم، فاطمه هواس بیگی، و خلیل غلامی، “آموزش تاریخ محلی در برنامه درسی تاریخ از دیدگاه معلمان تاریخ و دانش آموزان دوره متوسطه (مطالعه موردی استان کهکیلویه و بویراحمد)،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 10، no. 37 ، pp. 51–81، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183625/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button