مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,075
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش اسما و صفات خداوند در مراتب معنایی وعد و وعیدهای الهی

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 48

چکیده

 از روش های بیان افعال خداوند در قرآن, تعلیل نمودن هر یک از آن ها به اسما و صفات الهی است. وعد و وعید به عنوان فعلی از افعال خداوند, نیز از این امر مستثنا نیست. بنابر آیات قرآن اسما و صفات خداوند در صدور وعد و وعید نسبت به انسان نقش اساسی دارد, گاهی این امر مستقیما صورت می گیرد, یعنی به همراه وعد و وعید اسم یا صفتی از پروردگار بیان می گردد و گاهی از مضمون آیات وعد و وعید, مفهوم صفات الهی در بیان مفسران آمده است. این پژوهش در پی دست یابی به این پرسش است که آیا مضامین وعد و وعید از مجرای صفات پروردگار دارای مراتب معنایی متفاوتی در انسان ها است؟ این مقاله درصدد است که یک یا دو اسم خاص را در مراتب مختلف وعد و وعید مربوط به انسان ها بررسی کند, به عنوان مثال: ارتباط دو اسم «غفور, رحیم» در مراتب گوناگون انسانی برای رسیدن به کمال نقش مهمی دارد, زیرا هر کدام از آنان بهره متفاوتی از این دو اسم می برند. از این رو, نام های دیگر خداوند نظیر: خالق, فاطر, رازق, مصور و... نمی توانند جانشین این دو اسم گردند, چون معنای بسط و کمال وجود در واژه رحمت به طور کامل وجود دارد. بنابراین, پیامبران بهره بالاتری از این دو اسم نسبت به دیگران دارند. (اعراف/23). در مرتبه بعد, مومنان و مجاهدانی هستند که به رحمت الهی امیدوارند و خداوند نیز لغزش های احتمالی آنها را می بخشاید و آنها را غریق رحمت و مغفرت خویش می گرداند. (بقره/2/218). در مرتبه دیگر, گنه کارانی که متنبه شده و به سوی خدا توبه کردند نیز از رحمت و مغفرت او به میزان ظرفیت خویش برخوردار می شوند. (آل عمران/86-89). در مرتبه دیگر, رحمت الهی در مورد گنه کارانی که در گناه خویش باقی ماندند به گونه ای است که فرصت توبه برای آنان باقی مانده است و دچار عذاب استیصال نمی شوند. (کهف/57 و 58).

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرچم، اعظم، و عمادی اندانی، سمیه. (1389). نقش اسما و صفات خداوند در مراتب معنایی وعد و وعیدهای الهی. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، 42(84/2)، 9-48. SID. https://sid.ir/paper/185793/fa

    Vancouver: کپی

    پرچم اعظم، عمادی اندانی سمیه. نقش اسما و صفات خداوند در مراتب معنایی وعد و وعیدهای الهی. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)[Internet]. 1389؛42(84/2):9-48. Available from: https://sid.ir/paper/185793/fa

    IEEE: کپی

    اعظم پرچم، و سمیه عمادی اندانی، “نقش اسما و صفات خداوند در مراتب معنایی وعد و وعیدهای الهی،” جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، vol. 42، no. 84/2، pp. 9–48، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/185793/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button