مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

755
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی حد و معیار غلو و تقصیر از دیدگاه شیخ مفید و علامه مجلسی

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 101

چکیده

 مقاله حاضر در صدد است به بررسی حد و معیار غلو و تقصیر از نگاه مفید و مجلسی بپردازد. هر دو متکلم موارد مشابهی را به عنوان معیار غلو مطرح کرده اند از جمله اعتقاد به الوهیت معصومین و نبوت امامان, اعتقاد به حلول و اتحاد ذات خداوند با معصومان, یا اعتقاد به اینکه با وجود معرفت امامان, انجام تکالیف شرعی لازم نیست. معیار مشترک تفویض نیز این است که معصومان علیهم السلام (به طور مستقل وهم عرض با خداوند) متصف به صفاتی چون خالقیت, رازقیت و زنده کردن و میراندن شوند. اختلاف نظر این دو در تعیین حد و معیار غلو و تقصیر در مسائلی نظیر علم امام, عصمت از گناه صغیره یا سهو, خلقت متقدم چهارده معصوم, کرامات یا فضایل خارق العاده, شان و جایگاه ایشان در هستی و امثال آن نمودار می شود است ودامنه این اختلاف باعث می گردد که غالی و مقصر در نظر هریک متفاوت باشد. توجه به این تفاوت ها از آن رو حائز اهمیت است که از نظر فقهی, غالی کافر شمرده می شود و لوازم کفر بر او مترتب می گردد لذا جا دارد که اولا در تعیین حد و ملاکی که عدول از آن غلو (یا تقصیر) شمرده می شود به امور متفق علیه نزدیک و نزدیک تر شد و ثانیا در کافر خواندن غالیان, به آرایی از این دست که می گوید غلو تنها اگر به انکار (آگاهانه و عمدی) الوهیت و توحید و نبوت منجر شود, موجب کفر خواهد بود توجه نموده, در مسائل اختلافی و جدلی الطرفین و در امور فرعی و جزئی, مطابق حدود و ملاک های شخصی یا حداقلی, افراد را به غلو و تقصیر متهم نکرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیم پور، فروغ السادات، و شهبازی، فرزانه. (1394). بررسی حد و معیار غلو و تقصیر از دیدگاه شیخ مفید و علامه مجلسی. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، 47(95 )، 83-101. SID. https://sid.ir/paper/185843/fa

    Vancouver: کپی

    رحیم پور فروغ السادات، شهبازی فرزانه. بررسی حد و معیار غلو و تقصیر از دیدگاه شیخ مفید و علامه مجلسی. جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)[Internet]. 1394؛47(95 ):83-101. Available from: https://sid.ir/paper/185843/fa

    IEEE: کپی

    فروغ السادات رحیم پور، و فرزانه شهبازی، “بررسی حد و معیار غلو و تقصیر از دیدگاه شیخ مفید و علامه مجلسی،” جستارهایی در فلسفه و کلام (مطالعات اسلامی)، vol. 47، no. 95 ، pp. 83–101، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/185843/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button