مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,072
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی، اضطراب وجودی، و هوش معنوی، در دانشجویان دانشکده نفت اهواز

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 80

چکیده

 این پژوهش به بررسی تاثیر آموزش هوش معنوی بر مولفه های بهزیستی روان شناختی, اضطراب وجودی, و هوش معنوی پرداخته است. جامعه آماری شامل دانشجویان دوره کارشناسی دانشکده نفت اهواز در سال تحصیلی 90-89 بود. از میان این دانشجویان 112 نفر به طور تصادفی انتخاب و سپس به طور تصادفی در دو بخش مساوی آزمایش و گواه گمارده شدند. از این تعداد 94 نفر تا آخر با پژوهش همراهی کردند که در دو گروه آزمایشی (48 نفر) و گواه (46 نفر) قرار داشتند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: پرسشنامه هوش معنوی کینگ (2008), بهزیستی روان شناختی ریف (1989), و اضطراب وجودی گود (1974). این تحقیق یک پژوهش آزمایشی میدانی حقیقی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است. بعد از انجام پیش آزمون برای گروه های آزمایشی و گواه, گروه آزمایش در 15 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش هوش معنوی بر اساس 7 مرحله بسته آموزشی بوول (2004) قرار گرفتند. آنگاه پس آزمون برای گروه های آزمایش و گواه انجام شد. نتایج تحلیل واریانس های چندمتغیری بیان گر افزایش معنی دار تمام مولفه های بهزیستی روان شناختی (شامل پذیرش خود, هدف و جهت گیری در زندگی, رشد شخصی, تسلط بر محیط, استقلال و خودمختاری, و روابط مثبت با دیگران), و هوش معنوی, و کاهش اضطراب وجودی در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

مرعشی، سیدعلی، نعامی، عبدالزهرا، بشلیده، کیومرث، زرگر، یداله، و غباری بناب، باقر. (1391). تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی, اضطراب وجودی, و هوش معنوی, در دانشجویان دانشکده نفت اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 19(1)، 63-80. SID. https://sid.ir/paper/186642/fa

Vancouver: کپی

مرعشی سیدعلی، نعامی عبدالزهرا، بشلیده کیومرث، زرگر یداله، غباری بناب باقر. تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی, اضطراب وجودی, و هوش معنوی, در دانشجویان دانشکده نفت اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1391؛19(1):63-80. Available from: https://sid.ir/paper/186642/fa

IEEE: کپی

سیدعلی مرعشی، عبدالزهرا نعامی، کیومرث بشلیده، یداله زرگر، و باقر غباری بناب، “تاثیر آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی, اضطراب وجودی, و هوش معنوی, در دانشجویان دانشکده نفت اهواز،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 19، no. 1، pp. 63–80، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186642/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button