مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,063
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

800
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بازشناسی مفهوم «موقعیت» در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

موقعیت یک مفهوم حیاتی برای هر نظریه و مکتب تربیتی است و موفقیت تربیت ارزشی در گرو یک تلقی صحیح از موقعیت مندی است. در این پژوهش سه جریان مهم و اثرگذار معاصر که توجه خاصی به موقعیت در تربیت ارزشی نشان داده اند, انتخاب شده و انگاره ی موقعیت نزد آن ها مورد تحلیل قرار گرفته است. این کار بر اساس «روش تحلیل زبانی و مفهومی» در زبان فنی و رسمی صورت گرفته است. بر این اساس «موقعیت به مثابه کل» در رویکرد پراگمایستیم دیویی؛ «موقعیت به مثابه شرایط عمل», در رویکرد نوارسطوگرایی, و «موقعیت به مثابه محرک های محیط» در رویکرد ضد ارسطوگرایی احصاء شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که توجه به موقعیت در تقابل با رویکردهای اقتدارگرا در طیف های مختلف تربیت ارزشی مشترک است. رویکردهای سه گانه علی رغم اشتراکاتی اشتراکاتشان, دامنه ی متفاوتی برای موقعیت در نظر می گیرند؛ به گونه ای که از سه لایه, غایات, تطبیق مصادیق, و رفتار, پراگماتیسیم دیویی هر سه را, نو ارسطویی تطبیق مصادیق و رفتار را, و ضد ارسطوگرایی صرفا رفتار را وابسته به موقعیت قلمداد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین پورصباغ، داوود، شرفی، محمدرضا، علم الهدی، جمیله، و سوزنچی، حسین. (1398). بازشناسی مفهوم «موقعیت» در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 26)(2 )، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/186700/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پورصباغ داوود، شرفی محمدرضا، علم الهدی جمیله، سوزنچی حسین. بازشناسی مفهوم «موقعیت» در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1398؛6 (سال 26)(2 ):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/186700/fa

    IEEE: کپی

    داوود حسین پورصباغ، محمدرضا شرفی، جمیله علم الهدی، و حسین سوزنچی، “بازشناسی مفهوم «موقعیت» در رویکردهای تربیت ارزشی معاصر،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 26)، no. 2 ، pp. 1–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186700/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button