مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

959
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستان های کوتاه معاصر بزرگ سالان و داستان های کوتاه معاصر نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 143 | صفحه پایان 166

چکیده

 این تحقیق به بررسی و مقایسه ساختارها و مولفه های گفتمان مدار موجود در داستان های کوتاه معاصر بزرگ سال و نوجوان پرداخته و سعی در بیان این مطلب دارد که تا چه حد و به چه منظور نویسندگان ادبی در آثار خود از این ساختارها و مولفه ها استفاده کرده و با پوشیدگی سخن می گویند. بر این اساس, 10 داستان کوتاه بزرگ سال و 10 داستان کوتاه نوجوان انتخاب و بررسی شد. تعداد ساختارهای گفتمان مدار موجود در متن بر اساس الگوی ون لیوون, تعیین و شمارش شد. طول متن داستان ها نیز با استفاده از شمارش واحدهای پایانی مشخص گردید. در ادامه درصد به کارگیری مولفه ها در هر گروه از داستان ها محاسبه شد و هم چنین به منظور تعیین معناداری تفاوت میان این دو گروه از روش مجذور خی استفاده شد. نتایج حاصل به شرح زیر بود:.1 در متون ادبی افزونه بر مولفه های مطرح شده در الگوی ون لیوون, مولفه های گفتمان مدار دیگری نیز دیده می شود که پنهان کاری را در پی دارد..2 تفاوت داستان های بزرگ سالان و نوجوانان در میزان استفاده از مولفه های گفتمان مدار معنادار نیست..3 استفاده از مولفه های ادبی در داستان های نوجوانان بیش از بزرگ سالان است..4 استفاده از ساختارهای گفتمان مدار موجود در متون ادبی بیشتر به منظور بیان ایدئولوژی به معنی بیان ارزش های اجتماعی و فرهنگی است..5 ادبیات هم می تواند به صورت ابزاری در دست جناح های مختلف برای بیان ایدئولوژی به معنی ترویج گرایش های گروهی قرار گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یارمحمدی، لطف اله، یمینی، مرتضی، و قنبری، لیلا. (1389). مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستان های کوتاه معاصر بزرگ سالان و داستان های کوتاه معاصر نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک، 1(1)، 143-166. SID. https://sid.ir/paper/186876/fa

Vancouver: کپی

یارمحمدی لطف اله، یمینی مرتضی، قنبری لیلا. مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستان های کوتاه معاصر بزرگ سالان و داستان های کوتاه معاصر نوجوانان. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1389؛1(1):143-166. Available from: https://sid.ir/paper/186876/fa

IEEE: کپی

لطف اله یارمحمدی، مرتضی یمینی، و لیلا قنبری، “مقایسه تحلیل انتقادی گفتمان داستان های کوتاه معاصر بزرگ سالان و داستان های کوتاه معاصر نوجوانان،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 1، no. 1، pp. 143–166، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186876/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button