مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,360
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,065
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

جهان تازه استقلال یافته کودکان: جستاری در انسان شناسی ادبیات کودک

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 54

چکیده

 تمایز مهم ترین مولفه مدرنیته است که بزرگان علوم اجتماعی از امیل دورکیم گرفته تا پییر بوردیو بر آن تاکید کرده اند. بر مبنای این رویکردهای نظری می توان جهان کودکان را با توجه به تاخر تکوین عینی و ذهنی آن به منزله یک میدان اجتماعی متمایز به شمار آورد. بر این اساس میدان کودکی سرزمین تازه استقلال یافته ای است که متاسفانه میدان های اجتماعی دیگر, به ویژه سرزمین بزرگ سالی به قلمرو آن تعرض می کنند و می کوشند آن را تحت الحمایه خود قرار دهند. برای ممانعت از این واقعه باید نسبت به قانون اساسی سرزمین کودکی و قواعد عملکرد این میدان آگاهی یافت. انسان شناسی کودکی یکی از مهم ترین رشته هایی است که می تواند به شناخت این قواعد راهنما یاری دهد تا در پرتو آن ها منطق متفاوت کنش کودکان بهتر دریافت شود. شاید مهم ترین قاعده این سرزمین, تمایز نایافتگی آن باشد به گونه ای که جلوه هایش را در تمایز نایافتگی جنسیتی, طبقاتی, قومیتی, ملیتی و حتی زیبایی شناختی می توان مشاهده کرد. همه این تمایزات در یک کلام, حاصل اجتماعی شدن کودکان است که با سرپرستی بزرگ سالان و آموزه های آن ها تحقق می یابد و گرنه در بازی آزادانه کودکان با هم, نشانی از این تمایزات دیده نمی شود. ادبیات کودک یکی از شاه راه های مهم اجتماعی کردن کودکان به شمار می رود که متاسفانه به دلیل بی خبری نویسندگان بزرگسال از قواعد عمل در جهان کودکی, به ابزار نرم سرکوب کودکان تبدیل شده است. در این جستار می کوشیم برای نمونه چند متن برگزیده از ادبیات کودک مانند جوجه اردک زشت, اثر هانس کریستین آندرسن و ماهی سیاه کوچولو, اثر صمد بهرنگی را تحلیل نماییم تا زیرساخت تمایزگرایانه آن ها آشکار گردد. این تمایزات به هر روی ریشه در ایدئولوژی روشنگری و مدرنیته دارد. نتیجه این است که کودکان این تمایزات را به شکل دیگری درمی یابند و قرائت آن ها از داستان های کودکان متفاوت از نویسندگان این آثار است و حتی ترجیح زیبایی شناختی آن ها با اولویت نمایندگان ادبیات کودک هم خوانی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    پرستش، شهرام. (1389). جهان تازه استقلال یافته کودکان: جستاری در انسان شناسی ادبیات کودک. مطالعات ادبیات کودک، 1(1)، 31-54. SID. https://sid.ir/paper/186879/fa

    Vancouver: کپی

    پرستش شهرام. جهان تازه استقلال یافته کودکان: جستاری در انسان شناسی ادبیات کودک. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1389؛1(1):31-54. Available from: https://sid.ir/paper/186879/fa

    IEEE: کپی

    شهرام پرستش، “جهان تازه استقلال یافته کودکان: جستاری در انسان شناسی ادبیات کودک،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 1، no. 1، pp. 31–54، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186879/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button