مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی مجموعه ی آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخص های کانینگزورث

صفحات

 صفحه شروع 147 | صفحه پایان 169

چکیده

 امروزه, با وجود منابع بسیاری که برای یادگیری زبان فارسی ارائه شده, شایسته است کتابی انتخاب شود که نیاز زبان آموز, مدرس و برنامه ی درسی را برآورده سازد. بر این مبنا, ارزیابی منابع آموزشی برای آشنایی با شیوه های تدوینِ مجموعه­ های آموزشی, ضرورت می یابد. گزینشِ یک منبعِ مناسب, نیازمند ارزیابی دقیق منابع موجود است که باید بر مبنای شاخص ­ هایی انجام شود. هدف مقاله ی حاضر, ارزیابی کتاب مقدماتی فارسی شیرین است نوشتة شعبانی جدیدی و بروکشا (Shabani-Jadidi & Brookshaw, 2010), بر پایه ی شاخص ­ های ارزیابی کتاب درسیِ مناسبِ کانینگزورث (Cunningsworth, 2005) است. مجموعه ی فارسی شیرین است, با تمرکز همزمان بر توانش دستوری و ارتباطی, فارسی را آموزش دهد. به باور نگارندگان, این کتاب از یک سو برای افرادی که زبان مادری آن ها فارسی بوده و تا اندازه­ ای با فارسی گفتاری آشنا هستند و از سوی دیگر برای کسانی که زبان مادری آن ها فارسی نبوده و در پی یادگیری فارسی هستند, مناسب است. کتاب دربرگیرندة پانزده درس است و در هر درس مهارت­ های زبانی گوناگونی تلفیق می­ شوند. به باور نگارندگان, ویژگی ­ های کلیدی این کتاب, مشتمل بر مواردی از جمله تدریس زبان از طریق گفت­ وگو و استفاده از متن­ هایی با موضوع فرهنگ, تاریخ و سنت­ های ایران, آشنایی با فارسی گفتاری از ابتدای آموزش, یادگیری تلفظ طبیعی با تقلید از فایل صوتی, وجود واژه­ نامه ی جامع فارسی به انگلیسی و برعکس, استفاده از تمرین­ های کنترل­ شده برای تثبیت یادگیری نکته­ های جدید دستوری و برقراری ارتباط بین دانش جدید زبان آموزان با دانش قبلی و موارد مشابه هستند. تمامی درس­ ها, به جز درس نخست که دربارة آموزش الفبای فارسی است, دربردارندة چندین بخش هستند تا مهارت­ های یادگیری زبان را تلفیق ­ کنند. هر درس از ساختار مشخصی برخوردار است و مسیر از پیش­ تعیین ­ شده­ ای را برای زبان ­ آموز تعیین می­ کند که باید مطابق با آن پیش رفت. برای ارزیابی این کتاب از بازبینه ­ های کانینگزورث که شامل 30 شاخص است, استفاده شد. در این کتاب گونه ­ های بسیاری از پرسش های ارزیابی, ارائه می­ شود تا با استفاده از آن­ ها بتوان به شکل همه­ جانبه, ویژگی­ های مجموعه ­ های درسی را ارزیابی کرد. کانینگزورث, در کتاب خود برای ارزیابی کتاب­ های درسی, بازبینه­ ای ارائه می­ دهد که شامل 45 معیار است که در هشت بخشِ هدف­ ها و رویکردها, طراحی و سازمان­ دهی, محتوای زبانی, مهارت­ ها, موضوع, روش­ شناسی, کتاب معلّم و ملاحظات کاربردی گنجانده شده است. در فصل های سوم تا دوازدهم این کتاب, نویسنده­ ها شاخص­ هایی را برای ارزیابی کتاب معرفی می­ کنند و برای هر شاخص, پرسش هایی ارائه می دهد. در این مقاله, به جز شاخص ­ های تخصصی که به یک مهارت تعلق دارند, شاخصِ منابعِ کمک آموزشیِ خواندن, روش­ های یادگیری/آموزش, مهارت­ های مطالعه, کتابِ راهنمای معلم و مواد آموزشی فارسی برای اهداف ویژه, مورد ارزیابی قرار گرفت. بررسی این شاخص ­ ها, نشان داد مجموعه ی آموزشی فارسی شیرین است با وجود آن که بسیار در پی رعایت اصول جدید آموزش زبان است, اما به دلایلی از جمله نداشتن تنوع تکلیف­ های ارتباطی, عدم توجه کافی به مهارت شنیدن و نوشتن, صحافی چپ به راست کتاب, فایل­ صوتی مصنوعی که اطلاعات پس زمینه را ندارد و مواردی از این دست, با یک مجموعه ی آموزشی استاندارد فاصله ی بسیاری دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیاشمشکی، لیلا، و صحرایی، رضامراد. (1397). ارزیابی مجموعه ی آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخص های کانینگزورث. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 10(27 )، 147-169. SID. https://sid.ir/paper/187807/fa

    Vancouver: کپی

    کیاشمشکی لیلا، صحرایی رضامراد. ارزیابی مجموعه ی آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخص های کانینگزورث. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1397؛10(27 ):147-169. Available from: https://sid.ir/paper/187807/fa

    IEEE: کپی

    لیلا کیاشمشکی، و رضامراد صحرایی، “ارزیابی مجموعه ی آموزشی فارسی شیرین است بر مبنای مجموعه شاخص های کانینگزورث،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 10، no. 27 ، pp. 147–169، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187807/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button