مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

600
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر ساختار کلامی پزشک و بیمار بر میزان رضایتمندی بیماران

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 84

چکیده

 از آنجا که مهارت های ارتباط کلامی پزشک از مهم ترین عوامل کسب اطلاعات لازم از بیمار, تشخیص و درمان بیماری و عامل مؤثری در رضایت بیمار است, سعی شده است تا در این پژوهش با استفاده از سبک پاسخ گویی کلامی طبقه-بندیاستایلز و اندازه گیریانواع پاره گفتارها, تأثیر ساختار کلامیپزشکوبیماربرمیزانرضایتمندیبیماران مورد ارزیابی قرار گیرد. این مطالعهبا جمع آوریاطلاعات 26 پزشک و 101 بیمار و ضبط مکالمات آنها و نظرسنجی میزان رضایت مندی بیمار در پنج مرکز آموزشی-درمانی دولتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شده است. 1/95 % از بیماران رضایت خود را از این گفتگو اعلام نمودند (5/54 % راضی و 6/ 40 % کاملاً راضی)؛ بین رضایتمندی بیماران و استفاده از پاره گفتارهایی که دلالت بر فهم کلام پزشک داشت یا در مورد نحوة درمان اعلام نظر می کرد, ارتباط معنی دار وجود داشت )02/0>P)؛ بین استفادة پزشک از پاره گفتارهایی که دلالت بر آگاهی از وضعیت بیمار داشت و پاره گفتارهای نشان دهندة دریافت مفهوم کلام بیمار و رضایت بیمار نیز تفاوت معنی دار بود (05/0>P). زمانی که پزشک, بیماری و درمان را شرح داد و با سئوالاتی, بیمار متوجه شد که پزشک در پی یافتن مشکل اوست, درصد رضایت بیمار بالا رفت. بیشتریننارضایتی ها هنگامیبود کهبیمارحسنمودپزشککاملاًمتوجهمشکلاونشدهاست یازمانی که پزشک دراختیار وی گذاشته است, کافی نبوده است. استفادة پزشک ازپاره گفتارهایی که اطلاعات عینی به بیمار می دهد یا کلماتی که بیمار را به ادامة کلام تشویق نموده, مکالمه را تسهیل کند, رضایت بیمار را افزایش می دهد و فرایندتشخیص و درمان بیماریتسهیل می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلمانیان، بهار، محمدابراهیمی، زینب، روشن، بلقیس، و بابامحمودی، فرهنگ. (1395). تاثیر ساختار کلامی پزشک و بیمار بر میزان رضایتمندی بیماران. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 8(20 )، 69-84. SID. https://sid.ir/paper/187857/fa

    Vancouver: کپی

    سلمانیان بهار، محمدابراهیمی زینب، روشن بلقیس، بابامحمودی فرهنگ. تاثیر ساختار کلامی پزشک و بیمار بر میزان رضایتمندی بیماران. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1395؛8(20 ):69-84. Available from: https://sid.ir/paper/187857/fa

    IEEE: کپی

    بهار سلمانیان، زینب محمدابراهیمی، بلقیس روشن، و فرهنگ بابامحمودی، “تاثیر ساختار کلامی پزشک و بیمار بر میزان رضایتمندی بیماران،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 8، no. 20 ، pp. 69–84، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187857/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button