مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

701
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

825
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانش آموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 76

چکیده

 این پژوهش, تأثیر معنای زندگی را بر سازگاری مدرسه دانش آموزان با میانجیگری مقابله ی مسئله مدار و پذیرش خود بررسی-می کند. جهت دستیابی به این هدف, ازروش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد تحلیل مسیر استفاده شده است. جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره ی دوّم متوسطه ی شهر بابل در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای 208 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه ی معنای زندگی (استیگر و همکاران, 2006), پرسشنامه ی سازگاری مدرسه (کیم, 2002), پرسشنامه ی راهبرد مقابله ای (لازارروس و فولکمن, 1985) و پرسشنامه ی پذیرش خود (چمبرلین و هاگا, 2001) استفاده شده است. داده ها با آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم افزارهای SPSS و AMOS تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها نشان می دهند که معنای زندگی رابطه ی مثبتی با مقابله ی مسئله مدار, پذیرش خود و سازگاری مدرسه ی دانش آموزان دارد. سازگاری مدرسه نیز با مقابله ی مسئله مدار و پذیرش خود رابطه مثبت دارد. معنای زندگی تأثیر مثبتی بر سازگاری مدرسه دارد و مقابله ی مسئله مدار نقش میانجی گری معناداری در رابطه ی بین معنای زندگی و سازگاری با مدرسه دارد اما پذیرش خود نقش میانجی گری معناداری بین معنای زندگی و سازگاری مدرسه ندارد. در کل نتایج این پژوهش نشان می دهد که داشتن معنا و هدف در زندگی می تواند سازگاری مدرسه ی دانش آموزان را تضمین کند؛ همچنین سبک انتزاعی و درونی مانند پذیرش خود برای حل مسائل مؤثر نیست اما یک استراتژی رفتاری مستقیم مانند مقابله مسئله مدار کارآمد می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حاجی تبارفیروزجائی، محسن، شیخ الاسلامی، علی، طالبی، مریم، و برقی، عیسی. (1398). تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانش آموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود. مطالعات روانشناسی تربیتی، 16(34 )، 59-76. SID. https://sid.ir/paper/188600/fa

    Vancouver: کپی

    حاجی تبارفیروزجائی محسن، شیخ الاسلامی علی، طالبی مریم، برقی عیسی. تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانش آموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1398؛16(34 ):59-76. Available from: https://sid.ir/paper/188600/fa

    IEEE: کپی

    محسن حاجی تبارفیروزجائی، علی شیخ الاسلامی، مریم طالبی، و عیسی برقی، “تأثیر معنای زندگی بر سازگاری مدرسه دانش آموزان با میانجیگری مقابله مسئله مدار و پذیرش خود،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 16، no. 34 ، pp. 59–76، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188600/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button