Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

917
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

535
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی لطیفه های تبادل شده دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی از حیث همسویی با اهداف پرورشی

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 122

چکیده

 شوخ طبعی از جمله نیازهای نوجوانان است که بروز آن در قالب هایی مختلف و از جمله بیان لطیفه تجلی می یابد. دانش آموزان با شنیدن هر لطیفه, تجاربی را در قالب برنامه درسی پنهان کسب می نمایند که عواطف و هیجانات آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطالعه که با روش تحلیل محتوا انجام شده است, از هزار و هفتصد و سیزده دانش آموز دختر مقطع راهنمایی تحصیلی که در سال تحصیلی 89-1388 در شش مدرسه شهر مشهد به تحصیل اشتغال داشتند, خواسته شد تا سه مورد از آخرین لطیفه هایی را که از دیگر دانش آموزان مدرسه شنیده اند, مکتوب و تحویل پژوهشگران نمایند. بر این اساس, پنج هزار و یکصد و شصت و دو لطیفه بر اساس کدگذاری به شیوه قیاسی و استقرایی مورد تحلیل قرار گرفت. مقوله های کدگذاری در شیوه قیاسی مستخرج از اهداف مصوب آموزش و پرورش برای دوره راهنمایی تحصیلی بود که در قالب چهار مقوله اعتقادی, اخلاقی, اجتماعی و سیاسی, همسویی و یا عدم همسویی لطیفه ها با اهداف بررسی شد. مقوله های کدگذاری به شیوه استقرایی نیز پس از مطالعه مقدماتی بیش از نیمی از لطیفه ها توسط پژوهشگران کشف شد. همچنین در جهت تعیین ثبات و اعتباربخشی به یافته ها, از کدگذار دوم برای ده درصد موارد استفاده شد که میزان توافق برابر با 0.83 مشاهده شد. یافته ها نشان دهنده عدم همسویی تمامی لطیفه ها با اهداف تعریف شده نظام آموزشی است. در نظر گرفتن نیاز نوجوانان به شادی و عدم فضای مناسب در نظام رسمی آموزش و پرورش برای پاسخدهی به نشاط آنان ایجاب می نماید که برنامه ریزان درسی با بازنگری در برنامه های درسی مدرسه, نسبت به تلطیف فضای عاطفی و هیجانی مبادرت نمایند. همچنین ضرورت دارد تا مولفین کتاب های درسی با بازنگری در محتوا, این کمبود را به مثابه برنامه درسی مغفول قلمداد نموده و حکایت ها و لطیفه هایی شاد و نشاط آور را به کتاب های درسی وارد نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    کرامتی، انسی، و مهرام، بهروز. (1390). واکاوی لطیفه های تبادل شده دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی از حیث همسویی با اهداف پرورشی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 8(13)، 103-122. SID. https://sid.ir/paper/188701/fa

    Vancouver: کپی

    کرامتی انسی، مهرام بهروز. واکاوی لطیفه های تبادل شده دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی از حیث همسویی با اهداف پرورشی. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1390؛8(13):103-122. Available from: https://sid.ir/paper/188701/fa

    IEEE: کپی

    انسی کرامتی، و بهروز مهرام، “واکاوی لطیفه های تبادل شده دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی از حیث همسویی با اهداف پرورشی،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 8، no. 13، pp. 103–122، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188701/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا