مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

834
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

609
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل معرفت شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 137

چکیده

 یکی از مسائل مهم در دین پژوهی تطبیقی و نیز در فلسفه دین و الهیات جدید, مساله نسبت میان ادیان است. از سویی تعدد و تنوع ادیان و از سوی دیگر جهانی شدن ناشی از دنیای متجدد, با افزایش توجه و نگاه پیروان ادیان به یکدیگر, دیدگاه هایی همچون حصرگرایی, کثرت گرایی و شمول گرایی را در باب نسبت ادیان به بار آورده است. در این میان, فریتیوف شوان و دیگر سنت گرایان به نظریه «وحدت متعالی ادیان» قائل اند. بنابر این دیدگاه, وحدتی حقیقی در ادیان وجود دارد که درونی و متعالی است. شوان با تاکید بر منشا الهی دین و با تمایز نهادن میان ظاهر و باطن دین یا شریعت و طریقت, و با بهره مندی از مفاهیم و کلیدهای راهگشایی همچون مطلق و نسبی, در بینش و نگرشی مابعدالطبیعی, تنوع ادیان را ناشی از گوناگونی وحی ها, متناسب با ظرفیت ها و قابلیت های بشری می داند. از نظر او, کثرت صور قدسی مانع وحدت حقیقی ادیان در بالاترین مراتب وجود نیست و هرچند بیشتر انسان ها- که اهل ظاهرند, نمی توانند این وحدت برین را فهم کنند, عارفان اهل باطن, با شهود عقلانی و تحقق پذیری معنوی ناشی از تمییز مابعدالطبیعی و تمرکز بر حقایق عقلانی و معنوی, به دریافت وحدت درونی و متعالی ادیان نائل می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قربانی، اکبر، و بینای مطلق، سعید. (1392). تحلیل معرفت شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان. فلسفه دین، 10(2 (پیاپی 15) )، 105-137. SID. https://sid.ir/paper/190641/fa

    Vancouver: کپی

    قربانی اکبر، بینای مطلق سعید. تحلیل معرفت شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان. فلسفه دین[Internet]. 1392؛10(2 (پیاپی 15) ):105-137. Available from: https://sid.ir/paper/190641/fa

    IEEE: کپی

    اکبر قربانی، و سعید بینای مطلق، “تحلیل معرفت شناختی نظریه وحدت متعالی ادیان،” فلسفه دین، vol. 10، no. 2 (پیاپی 15) ، pp. 105–137، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190641/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button