مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,299
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

768
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بیان مفاهیم عرفانی در سینمای معناگرا (مطالعه ی موردی: فیلم پری)

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 103

چکیده

 یکی از حوزه های مهم فرهنگی که بهره های فراوانی از آموزه های عرفانی برده است, هنر سینماست و شاخه ای از مطالعات تطبیقی به روابط بینامتنی میان ادبیات و سینما اختصاص دارد. بسیاری از مفاهیم عرفانی که مفاهیمی ذهنی و انتزاعی هستند با بهره گیری از شگرد های سینمایی و تخیل خلاق سینماگران, به صورت تصاویری عینی نمود پیدا کرده است و با اقبال مخاطبان روبه رو شده است. داریوش مهرجویی از کارگردانان برجستة سینمای ایران است که در پاره ای از آثار سینمایی خود به طرح اندیشه های عرفانی پرداخته است. در پژوهش حاضر به بررسی فیلم پری از منظر پرداختن به مسائل عرفانی خصوصاً عرفان اسلامی پرداخته شده است و عناصر پیرنگ, شخصیت پردازی مورد بررسی قرار گرفته است. مهم ترین نکته ای که در فیلم بر آن تأکید شده است, لزوم همراهی پیر در تمامی مراحل سلوک است. شخصیت اصلی فیلم به سبب آن که درک درستی از چگونگی سیر و سلوک ندارد, از پذیرش همراه شدن با پیر سر باز می زند و همین امر بر آشفتگی های درونی وی می افزاید. در بخش پایانی فیلم کارگردان به ویژگی نجات بخشی پیر اشاره می کند و شخصیت اصلی فیلم با تسلیم در برابر پیر و پذیرش او به عنوان راهنمای سلوک, به آرامش دست می یابد و درکی تازه از حقیقت به دست می آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    صالحی، نرگس، و حاجی آقابابایی، محمدرضا. (1397). بیان مفاهیم عرفانی در سینمای معناگرا (مطالعه ی موردی: فیلم پری). عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 15(57 )، 83-103. SID. https://sid.ir/paper/191390/fa

    Vancouver: کپی

    صالحی نرگس، حاجی آقابابایی محمدرضا. بیان مفاهیم عرفانی در سینمای معناگرا (مطالعه ی موردی: فیلم پری). عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1397؛15(57 ):83-103. Available from: https://sid.ir/paper/191390/fa

    IEEE: کپی

    نرگس صالحی، و محمدرضا حاجی آقابابایی، “بیان مفاهیم عرفانی در سینمای معناگرا (مطالعه ی موردی: فیلم پری)،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 15، no. 57 ، pp. 83–103، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191390/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button