مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,243
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

یقین شناسی در عرفان ابن عربی

صفحات

 صفحه شروع 13 | صفحه پایان 35

چکیده

 مفهوم یقین از جمله مفاهیمی است که در حوزه های متعددی مانند فلسفه و عرفان موضوع بحث قرار می گیرد. در عرفان اسلامی نیز عارفان مسلمان به مفهوم یقین با توجه به استعمال آن در آیات قرآن کریم و روایات توجه کرده اند. هدف نویسنده در مقاله حاضر بررسی مفهوم یقین در آثار ابن عربی است. نویسنده با مراجعه به آثار ابن عربی تلاش می کند تا ضمن بیان چیستی مفهوم یقین از دیدگاه ابن عربی به آثار و مراتب آن نیز اشاره نماید. نتیجه ای که محقق با تکیه بر تحلیل دیدگاه ابن عربی در مورد مفهوم یقین بدان رسیده است توجه به تمایزی است که وی در مورد یقین روانشناختی و یقین منطقی ایجاد می نماید. همچنین در مورد مراتب یقین در کنار اقسام سه گانة آن وی قسم جدیدی بنام «حقیقة الیقین» را نیز معرفی می نماید. البته مقصود ابن عربی از یقین نه مطلق یقین, بلکه یقین خاصی است که ارزش دینی و عرفانی داشته و تنها از طریق عبادت به دست می آید. نوآوری دیگری که می توان در دیدگاه این عربی شناسایی نمود مسالة اعتقاد وی به «یقین بلا محل» است که مصداقی از آن را با استناد به یکی از آیات قرآن و بر طبق برداشت خاص خود نشان داده است. اما به نظر می رسد مسألة یقین بلا محل با دیدگاه کلی ابن عربی در مورد عرض, مبنی بر نیازمند دانستن آن به موضوع و محل, در تعارض آشکار است. ضمن آن که به تصریح خود ابن عربی, یقین به عنوان امری مستقل و قائم به خود در خارج موجود نمی شود, بلکه متکی به انسان موقن است, همانند قیام علم به عالِم. اما اگر یک عملی را محل یقین بدانیم, باید گفت چنین فرضی خارج از طور عقل متعارف است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خسروپناه، عبدالحسین، و خونمری، محمود. (1398). یقین شناسی در عرفان ابن عربی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 15(60 )، 13-35. SID. https://sid.ir/paper/191409/fa

    Vancouver: کپی

    خسروپناه عبدالحسین، خونمری محمود. یقین شناسی در عرفان ابن عربی. عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1398؛15(60 ):13-35. Available from: https://sid.ir/paper/191409/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحسین خسروپناه، و محمود خونمری، “یقین شناسی در عرفان ابن عربی،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 15، no. 60 ، pp. 13–35، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191409/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button