Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

713
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

577
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعلیم ناخودآگاه در قصه های مثنوی (با نگاهی به حکایت های شرح سروری بر دفتر چهارم مثنوی معنوی)

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 67

چکیده

 از جمله شیوه های مؤثر ارتباط با ناخودآگاه مخاطب در متون عرفانی به منظور القای بهتر آموزه های عارفانه, استفاده از تمثیل و استعاره است که در این ساحت, می توان با ابعاد ژرف تری از روان آدمی ارتباط برقرار کرد و به شکلی غیرمستقیم تأثیر فراوانی در امر آموزش افراد گذاشت. این روش, از جمله روش های مشترک میان تکنیک های روانشناسانه مدرن و متون تعلیمی صوفیانه ی ادب فارسی است. تمثیل, استعاره و کهن الگوها که بخش مهمی از ژرف ساخت متن های ادبی عارفانه را تشکیل می دهد, باوجود تعاریف کمابیش مشخصی که از آنها, از سوی یونگ و برخی روانشناسان دیگر ارائه شده است, برای مخاطبان آشناست, اما هنوز ماهیت این بخش از روان آدمی و ارتباط آن با پیش زمینه های فرهنگی و قومی و عصبی انسان جای بحث فراوانی دارد و بکارگیری آن ها در قصه های عرفانی و آثار کلاسیک ادبی و تشریح و واکاوی آن ها می تواند این شگردها را تفسیر کند. مثنوی, مهم ترین متن ادب فارسی در استفاده از این شگردهاست که مولانا عمیق ترین موضوعات حکمی و عارفانه را در قالب تمثیل های ساده و پیچیده طرح و ارائه می کند. شرح سروری, یکی از شروح مفصل بر مثنوی است که شارح خود نیز به آوردن حکایاتی در ایضاح و اثبات آموزه های مثنوی می پردازد. در این پژوهش با تحلیل برخی از تمثیلات مثنوی و حکایت های شرح سروری به معرفی و تبیین زوایایی از تفکرات و حوزه های تعلیمی مولانا از این منظر پرداخته و دریافته می شود که بسیاری از فنون روش های روان درمانگرانه امروزین در قصه ها و تمثیل های مثنوی جریان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نوروزیان، بیتا، و سجادی، علی محمد. (1398). تعلیم ناخودآگاه در قصه های مثنوی (با نگاهی به حکایت های شرح سروری بر دفتر چهارم مثنوی معنوی). عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، 15(59 )، 43-67. SID. https://sid.ir/paper/191519/fa

    Vancouver: کپی

    نوروزیان بیتا، سجادی علی محمد. تعلیم ناخودآگاه در قصه های مثنوی (با نگاهی به حکایت های شرح سروری بر دفتر چهارم مثنوی معنوی). عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)[Internet]. 1398؛15(59 ):43-67. Available from: https://sid.ir/paper/191519/fa

    IEEE: کپی

    بیتا نوروزیان، و علی محمد سجادی، “تعلیم ناخودآگاه در قصه های مثنوی (با نگاهی به حکایت های شرح سروری بر دفتر چهارم مثنوی معنوی)،” عرفان اسلامی (ادیان و عرفان)، vol. 15، no. 59 ، pp. 43–67، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191519/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا