مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,507
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

چالش ها و چشم اندازهای توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 115

چکیده

 نهاده اصلی الگوی نوظهور اقتصاد دانایی محور, دانش و کاربرد آن است. این الگو نیازمند آگاهی ها و آمادگی های پایه ای است که اکثریت وزن آن را سرمایه انسانی کارا تشکیل می دهد. بنابراین مساله اصلی مقاله آن است که در شرایطی که مناسبات جهانی در حوزه اقتصاد بر اساس الگوی اقتصاد دانایی محور سامان می یابد, واردات فناوری, گسترش عجولانه آموزش عالی و به طور کلی تقلید از کشورهای توسعه یافته, بدون توجه به زیرساخت های اقتصاد دانایی محور, مشکل گشای مسائل اصلی کشورهای در حال توسعه نخواهد بود. از آنجا که آموزش همواره رابطه ای تنگاتنگ با توسعه اقتصادی داشته, به عنوان یکی از راه کارهای اساسی و البته یکی از ارکان مهم اقتصاد دانایی محور, مقوله آموزش به طور کلی و آموزش پایه به طور خاص در این مقاله مطرح می شود. به طوری که فرضیه تحقیق از این قرار است که «بهبود آموزش پایه در ارتباط مستقیم با پیشرفت شاخص اقتصاد دانایی محور است». در این بررسی از روش توصیفی-تحلیلی و روش علی استفاده شده است تا در ابتدا به مفاهیم و تعاریف کلیدی این عصر پرداخته شود و سپس بر اساس روش شناسی بانک جهانی در مورد شاخص اقتصاد دانایی محور و مباحث تئوریک ذکر شده, وضعیت ایران در ارتباط با اقتصاد دانایی محور و آموزش در سال های 1388-1375 (2009-1995) روشن شود. نتایج پژوهش, نشان دهنده ضعف ایران در تامین آموزش پایه ای است که بتواند دستیابی به جامعه ای دانش بنیان را ممکن سازد. این ضعف ریشه در مواردی چون وجود فضای رانتی, عدم توجه به اهمیت آموزش پایه در برنامه ریزی کلان نسبت به آموزش عالی و هم چنین ضعف استراتژی های اتخاذ شده در آموزش و پرورش دارد. از این رو انجام اصلاحات آموزشی از سمت آموزش عمومی به آموزش عالی, ایجاد شایستگی های کلیدی, و ایجاد ارتباطی کارا و مستمر میان آموزش عمومی, بازار کار و آموزش عالی می تواند در بهبود شرایط نهادی و دستیابی به فضای دانش بنیان موثر واقع شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    چهاربند، فرزانه، و مومنی، فرشاد. (1390). چالش ها و چشم اندازهای توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه. پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، 1(4)، 75-115. SID. https://sid.ir/paper/192190/fa

    Vancouver: کپی

    چهاربند فرزانه، مومنی فرشاد. چالش ها و چشم اندازهای توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه. پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی[Internet]. 1390؛1(4):75-115. Available from: https://sid.ir/paper/192190/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه چهاربند، و فرشاد مومنی، “چالش ها و چشم اندازهای توسعه مبتنی بر دانایی در ایران: نگاه از زاویه آموزش پایه،” پژوهش های رشد و توسعه اقتصادی، vol. 1، no. 4، pp. 75–115، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192190/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button