مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

917
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوبرداری یا خلاقیت در بازآفرینی کمدی الهی

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 72

چکیده

 در راستای ادبیات تطبیقی کمدی الهی دانته و سیر العباد الی المعاد سنایی دو الگوی سفر معنوی و روحانی به درونی ترین لایه های نفس و عوالم پس از مرگ آدمی است. شناخت و معرفت فلسفی و دینی, قوه تخیل, مکاشفه عرفانی, توجه به واقعیت موجود و آنچه باید بعد از این تحقق یابد, در این دو اثر چنان با هم گره خورده اند, که اجازه داوری خردمندانه نسبت به حالت خواب یا بیداری, هوشیاری یا ناهوشیاری مولف را به مخاطب نمی دهد.کمدی الهی یک اثر ادبی,حکمی و فلسفی به زبان سمبولیک و حاصل سیر و سیاحت دانته در عالم تخیلات متعالی و متافیزیکی است. بدون شک وی اولین فرد مبتکر سفر به دنیای ارواح نیست, و به آثار ارزشمند پیشینیان تاسی جسته است. در آفرینش این اثر افزون بر عوامل بیرونی و محیطی چون تبعیض و بی عدالتی های اجتماعی و نوسانات سیاسی, مجموعه ای از عوامل درونی چون تخیل, مکاشفه, رویا و کمبودهای روحی و روانی زمینه ساز بوده اند.آیا سنایی پیشگام دانته در کمدی الهی است؟ چرا با وجودی که ارداویراف نامه, رساله الغفران معری از شرق و اودیسه هومر و بخش هایی از انجیل از غرب, متون الهام بخش دانته در شاهکار ادبی اش بوده است, ولی همسویی های سیرالعبادالی المعاد سنایی با کمدی الهی بیش از سایر متون است؟ صرف نظر از این که سنایی بیشتر آفریدگار تحول سبکی و دانته آفریدگار تحول زبانی است و شاید شهرت و محبوبیت جهانی دانته در کمدی الهی به عنوان یک شاهکار ادبی, مانع ارزیابی این اثر با سیر العباد الی المعاد سنایی گردد که چندان برجسته نیست. این جستار با تحلیل کمدی الهی به عنوان اثری که واقعیت وخیال را درآمیخته است, ضمن مقایسه آن با کتاب های همسان خود درگذشته, بیشتر تاکید بر بیان عوامل درونی زمینه ساز آن دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حجازی، بهجت السادات. (1389). الگوبرداری یا خلاقیت در بازآفرینی کمدی الهی. ادبیات فارسی، 7(28)، 39-72. SID. https://sid.ir/paper/194234/fa

    Vancouver: کپی

    حجازی بهجت السادات. الگوبرداری یا خلاقیت در بازآفرینی کمدی الهی. ادبیات فارسی[Internet]. 1389؛7(28):39-72. Available from: https://sid.ir/paper/194234/fa

    IEEE: کپی

    بهجت السادات حجازی، “الگوبرداری یا خلاقیت در بازآفرینی کمدی الهی،” ادبیات فارسی، vol. 7، no. 28، pp. 39–72، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/194234/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button