مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,339
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران

صفحات

 صفحه شروع 129 | صفحه پایان 146

چکیده

 از ابتدای ورود مباحث مربوط به سنجش رقابت پذیری به موضوع گردشگری زمان زیادی می گذرد. از زمانی که پورتر در سال 1990 میلادی نخستین مدل را ارائه داد, تاکنون مدل های متعددی برای مقاصد مختلف توسعه داده شده است؛ ولی هنوز مدل بومی سازی شده برای سنجش این شاخص در بین مقاصد گردشگری ایران با توجه به متغیرهای خاص کشور ایران طراحی نشده است. به این منظور, در پژوهش حاضر برای استخراج متغیرهای مدل بومی مدنظر در مرحلة نخست از روش کتابخانه ای با بررسی مدل های معتبر موجود در ادبیات موضوع و انتخاب متغیرهای متناسب با مقاصد گردشگری ایران استفاده شد؛ سپس برای تکمیل متغیرها از مصاحبه های کیفی با خبرگان صنعت گردشگری, مدیران بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی تا مرحلة اشباع نظری استفاده شده است. به منظور جانمایی متغیرها در شاخص های مربوطه, روش تحلیل عاملی تأییدی به کار بسته شد. برای سنجش متغیرهای کمّی متناظر با هر مقصد از منابع کتابخانه ای و آمارهای رسمی و برای سنجش متغیرهای کیفی هر مقصد از پرسشنامه استفاده شده است. اوزان شاخص ها به روش مقایسة زوجی به کمک خبرگان و شاخص ها به کمک روش به کاررفته مدل مجمع جهانی اقتصاد بی وزن سازی شده است. نتایج پژوهش در قالب یک مدل مشتمل بر 9 شاخص شامل امنیت, زیرساخت ها, خدمات مقصد و امکانات اقامتی, رقابت پذیری قیمتی و جوّ مقصد, عوامل انسانی, محیط مقصد, جذابیت های تفریحی و واقعه ای, مدیریت مقصد و در نهایت اطلاع رسانی و برنامه ریزی ارائه شده است. همچنین 64 متغیر در زیرمجموعة این شاخص ها قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برومند، بابک، کاظمی، علی، و رنجبریان، بهرام. (1397). توسعه مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران. تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2 (پیاپی 29) )، 129-146. SID. https://sid.ir/paper/194561/fa

    Vancouver: کپی

    برومند بابک، کاظمی علی، رنجبریان بهرام. توسعه مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران. تحقیقات بازاریابی نوین[Internet]. 1397؛8(2 (پیاپی 29) ):129-146. Available from: https://sid.ir/paper/194561/fa

    IEEE: کپی

    بابک برومند، علی کاظمی، و بهرام رنجبریان، “توسعه مدل بومی سنجش رقابت پذیری گردشگری مقاصد گردشگری ایران،” تحقیقات بازاریابی نوین، vol. 8، no. 2 (پیاپی 29) ، pp. 129–146، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/194561/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button