مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

988
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آداب شاگردی و استادی در بازخوانی آیات مرتبط با موسی (ع) و خضر (ع)

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 87

کلیدواژه

خضر (ع)Q2
موسی (ع)Q1

چکیده

 نهاد تعلیم و تربیت یکی از نهادهای گسترده و مهم اجتماعی و برجسته ترین هدف تشکیل آن, پرورش و آماده سازی نسل جوان برای ورود به اجتماع و پذیرش نقش های گوناگون است؛ از این رو شناخت روابط درست میان عناصر اصلی این نهاد, یعنی شاگرد و استاد می تواند یاری گر آن در رسیدن به اهداف خود باشد. خداوند متعال در آیاتی از سوره مبارکه کهف, داستان «جست وجوی مراد» توسط حضرت موسی (ع) (پیامبر اولوالعزم الهی) و یافتن استاد و همراهی با وی را به طور موجز بیان کرده است. در این پژوهش برآنیم تا با بررسی دیدگاه های مفسران از وجوه مختلف عرفانی, اخلاقی, اجتماعی و ... پیرامون این آیات و بهره گیری از روایت های تفسیری ذیل آن به برترین آداب شاگردی و استادی دست یابیم و منشور اخلاقی والایی برای فضاهای آموزشی در این رابطه ارائه کنیم. اشتیاق موسی (ع) در یافتن فردی آگاه تر از خود, علی رغم نیل او به مقام نبوت و کلیم اللهی, کوشش و پشتکار و تحمل مشقت های بسیار این راه, نشان از اهمیت بالای فراگیری دانش و توجه به آداب آن در هر مقطعی از زندگی به ویژه بایستگی جست وجوی استادی شایسته دارد. برپایه آموزه های آیات یادشده, مهم ترین آداب شاگردی عبارتند از اظهار تواضع, کسب اجازه از استاد, اطاعت از استاد و رعایت ادب پرسش و در مقابل, احساس تکلیف استاد در مقابل افراد جویای علم, احترام به ارزش های ذاتی شاگرد, آگاه ساختن دانشجو نسبت به دشواری های پیش رو و اتخاذ روش آموزشی درست و متناسب با ظرفیت دانشجو نیز گوشه ای از آداب استادی برگرفته از این آیات است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شاهرودی، محمدرضا، و نورانی نگار، مرضیه. (1394). آداب شاگردی و استادی در بازخوانی آیات مرتبط با موسی (ع) و خضر (ع). پژوهش های قرآن و حدیث (مقالات و بررسی ها)، 48(1)، 65-87. SID. https://sid.ir/paper/198663/fa

    Vancouver: کپی

    شاهرودی محمدرضا، نورانی نگار مرضیه. آداب شاگردی و استادی در بازخوانی آیات مرتبط با موسی (ع) و خضر (ع). پژوهش های قرآن و حدیث (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1394؛48(1):65-87. Available from: https://sid.ir/paper/198663/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا شاهرودی، و مرضیه نورانی نگار، “آداب شاگردی و استادی در بازخوانی آیات مرتبط با موسی (ع) و خضر (ع)،” پژوهش های قرآن و حدیث (مقالات و بررسی ها)، vol. 48، no. 1، pp. 65–87، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/198663/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button