مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,486
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 30

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: تغییر یا دگرگونی فرهنگی, فرآیندی است که بدان وسیله اجزاء مختلف یک فرهنگ با گذشت زمان تغییر و تعدیل می پذیرد اینترنت به عنوان رسانه موجبات تغییرات فرهنگی را فراهم کند. از این جهات, اینترنت به افراد میدان می دهد تا عقاید, نظریات و ارزش هایشان را به دیگران عرضه کنند. هدف اصلی این پژوهش, بررسی رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران می باشد.روش پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی, از نظر نوع داده ها کمی, از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و از نظر شیوه اجرا پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 28000 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران می باشد, که از این تعداد 380 نفر با استفاده از جدول «کرجس مورگان» به روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انجام پژوهش انتخاب شدند.یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین میزان استفاده کاربران از اینترنت و تغییرات فرهنگی, تغییرات سبک زندگی و تغییرات قومیتی در آنان رابطه معناداری وجود دارد, اما بین میزان استفاده کاربران از اینترنت و تغییرات دینی آنان رابطه معناداری وجود ندارد.نتیجه گیری: از منظر تغییرات فرهنگی و دینی, ظهور جامعه اطلاعاتی و شبکه ای متاثر از گسترش فناوری های ارتباطی, اطلاعاتی و فضای مجازی موجب بسط و گسترش فضای عمومی و اجتماعی جوامع و کشورها شده است, که این امر منجر به تقویت «فردیت جدید» با نیازها, تمایلات, ذائقه ها, نگرش ها و ارزش های جدیدی شده است ولی این امر منجر به این نشده است که باورها و مفروضات هسته فرهنگی جامعه ایرانی که ریشه دینی دارد, دچار گسست و از هم پاشیدگی در نتیجه این تغییرات گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تاجیک، محمدرضا، و کاظمینی، نازنین. (1392). رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران. مدیریت فرهنگی، 7(22)، 17-30. SID. https://sid.ir/paper/199519/fa

    Vancouver: کپی

    تاجیک محمدرضا، کاظمینی نازنین. رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران. مدیریت فرهنگی[Internet]. 1392؛7(22):17-30. Available from: https://sid.ir/paper/199519/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا تاجیک، و نازنین کاظمینی، “رابطه فضای مجازی (اینترنت) با تغییرات فرهنگی و دینی کاربران،” مدیریت فرهنگی، vol. 7، no. 22، pp. 17–30، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199519/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button