مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

657
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

596
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش مؤلفه های تفکر انتقادی در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان پزشکی (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 59

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی نقش مؤلفه­ های تفکر انتقادی در پیش­ بینی خودکارآمدی (تلاش, خودتنظیمی و پشتکار) در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است. این پژوهش از نظر هدف, کاربردی و از نظر شیوة گردآوری داده­ ها, توصیفی-همبستگی است. جامعة آماری این پیمایش 6089 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است که با روش نمونه­ گیری تصادفی و با استفاده از فرمول حجم نمونة کوکران تعداد 361 نفر از آنها برای نمونة پژوهش انتخاب شد و برای جمع­ آوری داده­ ها از پرسشنامة استانداردشده و محقق­ ساخته استفاده شده است. روایی محتوایی پرسشنامة محقق­ ساخته در این پژوهش نیز ازطریق بازبینی کارشناسان این حوزه تأیید شده و سپس پایایی کل پرسشنامه به­ روش آلفای کرونباخ 90/0 محاسبه شده است. برای تحلیل داده­ ها, نرم­ افزار آماریSPSS 20 به کار گرفته شده است. نتایج به­ دست­ آمده با توجه به فرضیات پژوهش نشان می­ دهد مؤلفه­ های بلوغ شناختی و درگیری ذهنی از ابعاد گرایش به تفکر انتقادی, روی تلاش دانشجویان تأثیرگذار است؛ اما مؤلفة خلاقیت نتوانست تلاش دانشجویان را پیش­ بینی کند. مؤلفه­ های خلاقیت و درگیری ذهنی نیز توانست خودتنظیمی دانشجویان را پیش­ بینی کند؛ اما بلوغ شناختی روی خودتنظیمی دانشجویان تأثیرگذار نبود و درنهایت, ابعاد گرایش به تفکر انتقادی (خلاقیت, بلوغ شناختی و درگیری ذهنی) پشتکار دانشجویان را پیش­ بینی کرد؛ به عبارت دیگر, ابعاد تفکر انتقادی بر پشتکار دانشجویان تأثیرگذار بود. به طور کلی, مؤلفه­ های تفکر انتقادی به­ جز در چند مؤلفه بر خودکارآمدی دانشجویان تأثیرگذار است و آن را پیش­ بینی می­ کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    متقی، زهره، نجفی، محمد، نصرتی، کمال، و حاتمی، مصطفی. (1396). نقش مؤلفه های تفکر انتقادی در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان پزشکی (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان). رویکردهای نوین آموزشی، 12(2 (پیاپی 26) )، 46-59. SID. https://sid.ir/paper/201682/fa

    Vancouver: کپی

    متقی زهره، نجفی محمد، نصرتی کمال، حاتمی مصطفی. نقش مؤلفه های تفکر انتقادی در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان پزشکی (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان). رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1396؛12(2 (پیاپی 26) ):46-59. Available from: https://sid.ir/paper/201682/fa

    IEEE: کپی

    زهره متقی، محمد نجفی، کمال نصرتی، و مصطفی حاتمی، “نقش مؤلفه های تفکر انتقادی در پیش بینی خودکارآمدی دانشجویان پزشکی (مطالعة موردی: دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان)،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 12، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 46–59، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201682/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button