مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

943
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

959
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی مؤلفه های محیطی مؤثر بر افزایش تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم در مراکز آموزشی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 89

چکیده

 اختلال طیف اوتیسم1, اختلال فراگیر در رشد سیستم عصبی است که با نقص در تفکر, احساس و هیجان, زبان و توانایی ارتباط با دیگران و در نتیجه کاهش سطح تعامل مبتلایان همراه است. به منظور ایجاد یک فرآیند یکپارچه برای ارتقای تعاملات اجتماعی در کودکان اوتیسم, مداخلات درمانی باید با کمک طراحی معماری مناسب و با در نظر گرفتن نقش متغیرهای محیطی در برآورده ساختن نیازهای کودکان اوتیسم, صورت گیرد. لذا شناخت مؤلفه های معماری تأثیرگذار بر ارتقاء تعاملات اجتماعی کودکان اوتیسم و ارزیابی و اولویت بندی آن ها در طراحی معماری این مراکز, بااهمیت به نظر می رسد. هدف از مقاله حاضر, شناخت و ارائه مدل تحلیلی از شاخص های محیطی مؤثر بر ارتقاء تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم, جهت اولویت بندی این شاخص ها در طراحی محیط های آموزشی می باشد. روش مورد استفاده در این مقاله, توصیفی-تحلیلی بوده و گردآوری اطلاعات در دو مرحله صورت گرفت؛ در مرحله اول پیشینه و مبانی نظری تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای و اسنادی گردآوری و شناخت معیارها و زیر معیارهای اصلی حاصل شد؛ سپس با استفاده از معیارهای به دست آمده در مرحله اول, مدل تحلیلی چهار سطحی از شاخص های محیطی مؤثر بر افزایش سطح تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم ارائه شد. پس از آن پرسشنامه ای با استفاده از برنامه Expert Choice تهیه و میان 15 نفر از متخصصان شامل: روانشناسان, کار درمان ها و مربیان کودکان اوتیسم توزیع شد و به این ترتیب معیارها و زیرمعیارهای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی و مقایسات زوجی رتبه بندی شد و در پایانی, تنها مدارس اوتیسم شهرهای قزوین, زنجان و تبریز انتخاب شدند و شرایط این معیارها در آن ها مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت نتایج این تحقیق مشخص کرد, از میان اصول و معیارهای مورد بررسی, «سازمان دهی فضاها» و «عناصر طبیعی» با وزن های (42/0) و (32/0) بیشترین تأثیر را برافزایش سطح تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم در محیط های آموزشی دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کربلایی حسینی غیاثوند، ابوالفضل، ستاری، مهسا، سلطان زاده، حسین، و فرهبد، مژگان. (1398). ارائه مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی مؤلفه های محیطی مؤثر بر افزایش تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم در مراکز آموزشی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(28 )، 75-89. SID. https://sid.ir/paper/202285/fa

    Vancouver: کپی

    کربلایی حسینی غیاثوند ابوالفضل، ستاری مهسا، سلطان زاده حسین، فرهبد مژگان. ارائه مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی مؤلفه های محیطی مؤثر بر افزایش تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم در مراکز آموزشی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1398؛12(28 ):75-89. Available from: https://sid.ir/paper/202285/fa

    IEEE: کپی

    ابوالفضل کربلایی حسینی غیاثوند، مهسا ستاری، حسین سلطان زاده، و مژگان فرهبد، “ارائه مدل تحلیلی به منظور شناخت و ارزیابی مؤلفه های محیطی مؤثر بر افزایش تعاملات اجتماعی کودکان دارای اوتیسم در مراکز آموزشی با استفاده از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 12، no. 28 ، pp. 75–89، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button