Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

856
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

730
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر، مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی سنتر اصفهان

صفحات

 صفحه شروع 185 | صفحه پایان 196

چکیده

 یکی از مصادیق جهانی شدن در شهرها, دگردیسی در نیروها و عوامل مؤثر بر شکل گیری فضاهای عمومی شهری است. در سال های اخیر, نیروی اقتصاد با به خدمت گرفتن نیروی فناوری, قدرت خود را در قالب معماری و طراحی فضاهای جدید در ساخت شهر نشان می دهد. نتیجه این امر ظهور فضاهای شبه عمومی و یکنواخت در شهرها, با هدف سوددهی اقتصادی و ایجاد محیط های امن و جذاب برای سرمایه گذاران و کارگزاران است. مراکز خرید معاصر, نمودی از این فضاهای نوظهور هستند که مطابق با ایدئولوژی مصرف جهانی در حال جایگزینی با فضاهای عمومی شهرها و مراکز خرید سنتی (بازارها) هستند. این در حالی است که از دیدگاه صاحب نظرانی نظیر اوژه, این فضاها به سبب ارائه نوع و نحوه خدمات مشابه و تجربه همسان در استفاده از فضا, قابلیت انباشتگی خاطرات و تاریخی و واقعی جلوه دادن آن ها را ندارند و از این رو نمی توانند به عنوان فضای مدنی و عمومی در نظر گرفته شوند. سنجش میزان عمومیت فضا در این مراکز هدف این پژوهش است. بدین منظور با استفاده از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی, میزان عمومیت فضا در نمونه موردی, مرکز خرید شهر اصفهان, براساس معیارهای برگرفته از مدل ستاره ای که شامل مؤلفه های مدیریتی و طراحی محور (مالکیت, کنترل, مدنیت, پیکره بندی فضایی و پویایی و تحرک) است, مورد سنجش قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد میانگین عمومیت در مجموعه سیتی سنتر پایین است که دلیل آن را می توان در رویکردهای مدیریتی در مجموعه, کنترل بیش از اندازه از مرکز و محل قرارگیری آن جستجو کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زمانی، بهادر، قلعه نویی، محمود، و فاضلی، پریسا. (1397). ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر, مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی سنتر اصفهان. معماری و شهرسازی آرمان شهر، -(23 )، 185-196. SID. https://sid.ir/paper/202347/fa

    Vancouver: کپی

    زمانی بهادر، قلعه نویی محمود، فاضلی پریسا. ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر, مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی سنتر اصفهان. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1397؛-(23 ):185-196. Available from: https://sid.ir/paper/202347/fa

    IEEE: کپی

    بهادر زمانی، محمود قلعه نویی، و پریسا فاضلی، “ارزیابی عمومیت مراکز خرید معاصر, مورد مطالعاتی: مجموعه سیتی سنتر اصفهان،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. -، no. 23 ، pp. 185–196، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202347/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا