مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

5,905
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

4,416
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیمایش در تبیین اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 74

کلیدواژه

روش تحقیق پیمایشی (زمینه یابی)Q4

چکیده

 تنوع موضوعات معماری, استفاده از روش های تحقیق متفاوتی را امکان پذیر می سازد. از اینرو شناخت دقیق موضوع به انتخاب روش تحقیق مناسب کمک می کند. در پژوهش حاضر, انتخاب روش تحقیقی که بتوان به کمک آن به اصول طراحی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی کودکان 3 تا 6 ساله با رویکرد ارتقا خلاقیت آنان در ایران راه برد, مستلزم آشنایی با هر یک از سامانه های معماری (در فضاهای آموزشی) و سامانه انسانی (در حوزه های خلاقیت و کودکان) می باشد. شیوه های خاص مطالعه کودکان, محدودیت های موجود در روند ارزیابی خلاقیت به وسیله آزمون های مربوط و نیز تعدد مداخله گرها در حوزه خلاقیت, شیوه تحقیق توصیفی تبیینی را طلب می کند. در این شیوه محقق, موضوع مورد بررسی را به دقت مشاهده نموده و مشاهدات خود را توصیف می نماید. یکی از شیوه های تحقیق توصیفی, تحقیق پیمایشی (زمینه یابی) است. در این روش, پس از انتخاب نمونه مورد مطالعه و جمع آوری داده ها به وسیله پرسشنامه یا مصاحبه, با روش تحلیل عوامل مهم ترین متغیرهای موثر در تحقیق به دست می آید. بر اساس ارتباط متغیرهای مذکور, مدلی فرضی پیشنهاد می گردد. پس از تایید درستی مدل پیشنهادی به وسیله محاسبات آماری, تکنیک های طراحی را می توان بر اساس مدل حاصل استخراج نمود. در تحقیق حاضر پس از انجام مراحل مذکور, تکنیک های طراحی حاصل, توسط معماران به صورت تصاویر قابل درک برای کودکان اسکیس شده و یکبار نیز از کودکان 3 تا 6 ساله در مورد تصاویر نگرش سنجی شد. در صورتی که نگرش سنجی کودکان نیز, مدل فرضی را تایید کند, می توان به تبیین اصول طراحی در موضوع مذکور پرداخت. به طور خلاصه مقاله حاضر, تلاشی است جهت توضیح روش تحقیق پیمایشی اکتشافی برای دستیابی به اصول طراحی فضاهای آموزشی و کمک آموزشی کودکان با رویکرد ارتقا خلاقیت آنان در ایران.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نقره کار، عبدالحمید، مظفر، فرهنگ، صالح، بهرام، و شفایی، مینو. (1388). پیمایش در تبیین اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 2(2)، 67-74. SID. https://sid.ir/paper/202533/fa

    Vancouver: کپی

    نقره کار عبدالحمید، مظفر فرهنگ، صالح بهرام، شفایی مینو. پیمایش در تبیین اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1388؛2(2):67-74. Available from: https://sid.ir/paper/202533/fa

    IEEE: کپی

    عبدالحمید نقره کار، فرهنگ مظفر، بهرام صالح، و مینو شفایی، “پیمایش در تبیین اصول طراحی فضاهای آموزشی کودکان،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 2، no. 2، pp. 67–74، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202533/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button