مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

543
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شناخت رفتار برچسب زنی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در شبکه های اجتماعی: تحلیل محتوای کیفی

صفحات

 صفحه شروع 262 | صفحه پایان 288

چکیده

 مقدمه متخصصان برای طراحی و بهبود سیستم های خود و رابط کاربری های مفید, نیازمند شناخت رفتار برچسب زنی کاربران هستند. در حالی که کاربران ایرانی فعالیت گسترده ای در شبکه های اجتماعی در خصوص برچسب زنی دارند, اما رفتار برچسب زنی آنان چندان بررسی نشده است؛ از این رو, پژوهش حاضر درصدد شناخت رفتار برچسب زنی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در شبکه اجتماعی اینستاگرام است. روش شناسی پژوهش حاضر با رویکرد روش شناختی کیفی انجام شده و روش پژوهش, تحلیل محتوای کیفی است. داده ها با استفاده از مصاحبه عمیق گردآوری شده است. مشارکت کنندگان اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در پاییز سال 1396 بودند. نمونه گیری به روش هدفمند انجام گرفت و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. برای تجزیه و تحلیل یافته ها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. تحلیل داده ها هم زمان با جمع آوری اطلاعات انجام گرفت. یافته ها تجزیه و تحلیل داده های مصاحبه منجر به شکل گیری 84 مفهوم, 25 مقوله فرعی و 7 مقوله اصلی شد. هفت مقوله اصلی شامل انگیزه های برچسب زنی, تصمیم گیری, راهبردهای برچسب زنی, نوع برچسب ها, ساختاردهی, سنجش و دشوارهای برچسب زنی بود که نشانگر جنبه های مختلف رفتار برچسب زنی اعضا بود. بحث و نتیجه گیری نتایج حاکی از آن است که فرد به دنبال انگیزه های خود وارد فرآیند تصمیم گیری شده, سپس راهبردهایی را در پیش گرفته و تعدادی برچسب را تعیین و متناسب با شبکه اجتماعی, ساختاری را به آن اضافه می کند. سپس چند روز پس از انتشار مطلب, به سنجش صحت نگارش و ساختار, اثربخشی و کارایی برچسب های تعیین شده پرداخته و در صورت لزوم اقدامات اصلاحی را انجام می دهد. در تمامی این مراحل فرد با دشواری هایی مواجه می شود که ممکن است ناشی از محدودیت ها یا الزامات شبکه باشد, یا خود فرد بر اساس اهداف و انگیزه ها و سطح مهارت و تجربه های خویش در برچسب زنی با چالش ها و مسائلی مواجه شود و یا به دلیل تنوع واژگان از نظر معنایی و ترادف و نظایر آن, با مسائل و مشکلاتی رو به رو شود. این هفت جنبه از رفتار برچسب زنی کاملا از یکدیگر مستقل نبوده, بلکه در بخش هایی با هم هم پوشانی هم دارند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یاری، شیوا، و ناخدا، مریم. (1398). شناخت رفتار برچسب زنی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در شبکه های اجتماعی: تحلیل محتوای کیفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 9(1 (پیاپی 17) )، 262-288. SID. https://sid.ir/paper/205011/fa

    Vancouver: کپی

    یاری شیوا، ناخدا مریم. شناخت رفتار برچسب زنی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در شبکه های اجتماعی: تحلیل محتوای کیفی. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1398؛9(1 (پیاپی 17) ):262-288. Available from: https://sid.ir/paper/205011/fa

    IEEE: کپی

    شیوا یاری، و مریم ناخدا، “شناخت رفتار برچسب زنی اعضای کتابخانه های عمومی شهر کرمانشاه در شبکه های اجتماعی: تحلیل محتوای کیفی،” پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 9، no. 1 (پیاپی 17) ، pp. 262–288، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205011/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا