مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

383
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی پارادایمی تسهیم دانش ضمنی در دانشگاه های ایران: از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد گراندد تئوری

صفحات

 صفحه شروع 44 | صفحه پایان 64

چکیده

 مقدمه دانش ضمنی یا دانش تلویحی به دانشی اشاره دارد که در پی تجربه ها, مهارت ها, و دانایی های شخصی, در اذهان مردم جوامع پدید می آید, و فرموله کردن آن بسیار مشکل است و نمی توان آن را توضیح داد یا به دیگران انتقال داد. هدف از این پژوهش ارائه الگوی پارادایمی تسهیم دانش ضمنی در دانشگاه های ایران: از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد گراندد تئوری می باشد. روش شناسی: رویکرد تحقیق حاضر از نوع کیفی است که با روش گراندد تئوری انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی که در زمینه مدیریت دانش خبره هستند به روش گلوله برف (ارجاع زنجیره ای) انتخاب شده اند. روش جمع آوری اطلاعات به صورت مصاحبه عمیق و باز است. در این مطالعه از 12 نفر مصاحبه انجام شد. یافته ها: نشان داد تسهیم دانش ضمنی می تواند بر خلاقیت و نوآوری, قوام و استحکام تیم, افزایش اعتماد به نفس در کار کارکنان, کسب مهارت های فنی و تخصصی, آینده نگری, شناسایی دقیق نقاط قوت و ضعف خود و سازمان, کسب مزیت رقابتی پایدار, افزایش بهره وری و کاهش هزینه, شناسایی دقیق نیازمندی های سازمان, کیفیت در تصمیم گیری و وفاداری به سازمان بر کارکنان موثر باشد. نتیجه گیری: مهم ترین عامل در ایجاد تسهیم دانش ضمنی, آگاهی مدیران دانشگاه ها از اهمیت دانش در فرآیند کاری کارکنان و همچنین نهادینه نمودن فرهنگ تسهیم دانش با استفاده از محرک های انگیزشی است با توجه به مولفه های شناسایی شده, الگوی نظری ارائه شد. در این الگو, کلیه مولفه های موثر در تسهیم دانش در دانشگاه ها مدنظر قرار گرفت. الگوی ارائه شده می تواند به عنوان راهنمای جامعی برای کلیه دانشگاه ها در کشور استفاده شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رودی، غلامعلی، موسوی چلک، افشین، ضیایی، ثریا، و شریف مقدم، هادی. (1398). الگوی پارادایمی تسهیم دانش ضمنی در دانشگاه های ایران: از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد گراندد تئوری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، 9(2 (پیاپی 18) )، 44-64. SID. https://sid.ir/paper/205079/fa

    Vancouver: کپی

    رودی غلامعلی، موسوی چلک افشین، ضیایی ثریا، شریف مقدم هادی. الگوی پارادایمی تسهیم دانش ضمنی در دانشگاه های ایران: از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد گراندد تئوری. پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1398؛9(2 (پیاپی 18) ):44-64. Available from: https://sid.ir/paper/205079/fa

    IEEE: کپی

    غلامعلی رودی، افشین موسوی چلک، ثریا ضیایی، و هادی شریف مقدم، “الگوی پارادایمی تسهیم دانش ضمنی در دانشگاه های ایران: از دیدگاه متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با رویکرد گراندد تئوری،” پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی (مطالعات تربیتی و روان شناسی)، vol. 9، no. 2 (پیاپی 18) ، pp. 44–64، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205079/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا