مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,751
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,333
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تضادهای هفت گانه رنگی در دو نگاره از نسخه (935 هجری) ظفرنامه تیموری شرف الدین علی یزدی محفوظ در کاخ - موزه گلستان

صفحات

 صفحه شروع 59 | صفحه پایان 76

چکیده

 مجموعه ظفرنامه تیموری موجود در کاخ - موزه گلستان, یکی از شاهکارهای ادبی و هنری ایران دوره اسلامی است, که نسخه اصل آن را شرف الدین علی یزدی شاعر و مورخ سده نهم هجری قمری به دستور ابراهیم سلطان در تاریخ 828 هجری قمری کتابت کرده و نسخه موجود در کاخ - موزه گلستان به دستور سلطان حسین بایقرا در تاریخ 935 هجری قمری مصور شده است. این مجموعه شامل 24 نگاره منسوب به کارگاه هنرپروری کمال الدین بهزاد هراتی, سرآمد نگارگران دوران تیموری و صفوی است. نگارگری ایرانی در دوران پرفراز و نشیب خود همواره اصول زیبایی شناسی و مبانی خاص خود را داشته است که به نظر می رسد نگارگران این اصول را آگاهانه در نگاره های خود به کار می بسته اند. حال سوال این است که آیا اصول و مبانی زیباشناسانه غربی نیز با نگاره های ایرانی (از نظر نوع عناصر و چگونکی به کارگیری آنها) قابل تطبیق است یا خیر؟ یکی از این اصول, تضادهای هفت گانه رنگی است که به منظور به وجود آمدن ترکیب بندی های منسجم, ایجاد فضاهای پر نشاط و روابط مستحکم فرم و رنگ با موضوع اثر به کار گرفته می شود. در مقاله پیش رو, با روش تحلیلی (تجزیه و تحلیل رنگی و بررسی نوع, میزان و چگونگی کاربرد رنگ در آنها) کاربرد تضادهای هفت گانه رنگی (بر اساس آموزه ها و نظریات یوهانس ایتن) در دو نگاره از این مجموعه به اثبات می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ندافی پور، مسعود، افشاری فرکی، مرتضی، و مقنی پور، مجیدرضا. (1390). بررسی تضادهای هفت گانه رنگی در دو نگاره از نسخه (935 هجری) ظفرنامه تیموری شرف الدین علی یزدی محفوظ در کاخ - موزه گلستان. مطالعات تطبیقی هنر، 1(1)، 59-76. SID. https://sid.ir/paper/205359/fa

    Vancouver: کپی

    ندافی پور مسعود، افشاری فرکی مرتضی، مقنی پور مجیدرضا. بررسی تضادهای هفت گانه رنگی در دو نگاره از نسخه (935 هجری) ظفرنامه تیموری شرف الدین علی یزدی محفوظ در کاخ - موزه گلستان. مطالعات تطبیقی هنر[Internet]. 1390؛1(1):59-76. Available from: https://sid.ir/paper/205359/fa

    IEEE: کپی

    مسعود ندافی پور، مرتضی افشاری فرکی، و مجیدرضا مقنی پور، “بررسی تضادهای هفت گانه رنگی در دو نگاره از نسخه (935 هجری) ظفرنامه تیموری شرف الدین علی یزدی محفوظ در کاخ - موزه گلستان،” مطالعات تطبیقی هنر، vol. 1، no. 1، pp. 59–76، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205359/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button