Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,145
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

859
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رهیافت جامعه شناسانه به فلسفه علم

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 180

چکیده

 جامعه شناسی علم به منزله حوزه ای جدا, جدی, و نیرومند از شناخت بشری تا دهه 1970 حضور پررنگی در مناقشه های فیلسوفان نداشت. ولی از حدود اوایل آن دهه, بسیاری از فیلسوفان به گونه ای فزاینده به این حوزه از شناخت بشری روی آوردند. این حوزه از آن زمان تاکنون پیشرفت بزرگی کرده است و دگرگونی های مهمی را پشت سر گذاشته است. در مقاله حاضر نیز, با تمرکز بر جامعه شناسی علم, سعی می شود مولفه های اصلی و عناصر سازنده آن و نمایندگان و آثار عمده آن در سده های اخیر بازنمایانده شود. جامعه شناسی علم حوزه ای است که دادوستد استواری را با فلسفه آغاز کرده است. پاره ای از مسائلی که در جامعه شناسی علم مطرح شده اند, در تاریخ علم نیز مطرح بوده اند, ولی جامعه شناسی علم, یا به عبارت دقیق تر جامعه شناسی شناخت بشری, مدعی جانشینی, یا رشته جانشین فلسفه علم است. مدعای اصلی در مقاله حاضر این است که آنچه موجب بروز رویدادهای علمی می شود, آنچه موجب می شود مردم نظریه ای را به جای نظریه ای دیگر باور کنند کنش و واکنش نیروهای اجتماعی است. علم کنشی اجتماعی است و در هیچ دوره ای متکی به دستاوردهای فردی دانشمندان نبوده و نیست. دانشمندان به شکلی جدا و منفرد کار نمی کنند که باعث پیدایش دوره های جدیدی در علم شوند, بلکه خود محصول مناقشه ها, رفع اختلاف ها, سلسله مراتب ها, نابرابری های قدرت, و عامل های اجتماعی دیگرند. تردیدی نیست که تاکید بر جنبه های اجتماعی علم و نادیده گرفتن تاثیر ساختار واقعی جهان, پیامدهای افراطی بسیاری دارد. هدف مقاله حاضر فقط تقریر مباحث عمده در جامعه شناسی علم است ولی نقد و بررسی آن, مجال دیگری می طلبد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مقربی، نواب. (1390). رهیافت جامعه شناسانه به فلسفه علم. فلسفه علم، 1(2)، 163-180. SID. https://sid.ir/paper/205925/fa

    Vancouver: کپی

    مقربی نواب. رهیافت جامعه شناسانه به فلسفه علم. فلسفه علم[Internet]. 1390؛1(2):163-180. Available from: https://sid.ir/paper/205925/fa

    IEEE: کپی

    نواب مقربی، “رهیافت جامعه شناسانه به فلسفه علم،” فلسفه علم، vol. 1، no. 2، pp. 163–180، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/205925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا