مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,146
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوی تبلیغات تجاری رادیو جوان با تاکید بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی در زمستان 1389

صفحات

 صفحه شروع 63 | صفحه پایان 88

چکیده

 در دنیای جدید, تبلیغات به واقعیتی تبدیل شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت. تاثیرات عمیق تبلیغات بر حوزه های اقتصادی, فرهنگی, اجتماعی, سیاسی و... نیز بر ضرورت مطالعه و پژوهش در این زمینه افزوده است. در پژوهش حاضر, با باور به قدرت و گستردگی حضور رسانه رادیو و فراوانی مخاطبانش در کشور, با هدف شناسایی ارزش های فرهنگی- اجتماعی ترویج شده در تبلیغات تجاری رادیو به مطالعه و بررسی این تبلیغات پرداخته ایم. در این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوا, تبلیغات تجاری شبکه سراسری جوان رادیو را در بازه زمانی سه ماهه زمستان 1389, با حجم نمونه 210 آگهی بازرگانی بررسی کرده ایم.نتایج به دست آمده از سوالات و فرضیات مطرح شده در تحقیق, بیانگر آن است که با وجود تاکید نهادهای ایدئولوژیک جامعه بر ارزش های اخلاقی و مذهبی, تبلیغات تجاری پخش شده از رادیو ارزش هایی را که بر پایه کسب ثروت و افزایش رفاه است, ترویج و گسترش می دهند و ارزش دیانت کم ترین سهم را از ارزش های ترویجی دارد. در نگاهی کلی به وضعیت تبلیغات تجاری رادیو باید گفت که متاسفانه در ایران از تمام ظرفیت و توان رادیو برای عرضه تبلیغات تجاری استفاده نمی شود. تبلیغات تجاری رادیو چون زمین بکری است که کمتر در آن دانه ای برای برداشت کشت می شود. رادیو برای صاحبان آگهی ها فضا و رسانه ای محسوب می شود تا تبلیغات تلویزیونی خود را دوباره عرضه کنند و تصاویر آن را در ذهن مخاطبان خود یادآوری نمایند. تبلیغات تجاری در رادیو به دلیل ارزان تر بودن مورد توجه صاحبان آگهی است؛ اما در ازای این عرضه پربهره, تلاشی برای کیفیت تهیه تبلیغات وجود ندارد و حساسیت های موجود در تهیه تبلیغات تلویزیونی در آنها دیده نمی شود. شاید فراغت از توجه به ظرافت های تهیه, موجب فراموشی تاثیرگذاری پیام های بازتاب یافته از تبلیغات شده است که ترویج ارزش های فرهنگی - اجتماعی ثروت و رفاه از اولویت های این تبلیغات گشته است و شاید هم, کمبود بودجه رسانه رادیو آن را با وجود پیشینه غنی در فرهنگ سازی این کشور مجبور به پخش انواع آگهی های بازرگانی کرده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دادگران، سیدمحمد، و جعفرآبادی، نفیسه. (1391). تحلیل محتوی تبلیغات تجاری رادیو جوان با تاکید بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی در زمستان 1389. فرهنگ ارتباطات، 2(8)، 63-88. SID. https://sid.ir/paper/207212/fa

    Vancouver: کپی

    دادگران سیدمحمد، جعفرآبادی نفیسه. تحلیل محتوی تبلیغات تجاری رادیو جوان با تاکید بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی در زمستان 1389. فرهنگ ارتباطات[Internet]. 1391؛2(8):63-88. Available from: https://sid.ir/paper/207212/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد دادگران، و نفیسه جعفرآبادی، “تحلیل محتوی تبلیغات تجاری رادیو جوان با تاکید بر ارزش های فرهنگی و اجتماعی در زمستان 1389،” فرهنگ ارتباطات، vol. 2، no. 8، pp. 63–88، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207212/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button