مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

564
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

زمان و مکان کانتی و مصداق آن در موسیقی بتهوون

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 74

چکیده

کانت در کتاب نقد قوه ی حکم به نحوه ی صدور حکم ذوقی می پردازد, در کنار این ها جایگاه هنرها را نیز با مثال هایی که می آورد بر مبنای زیبایی مطبوعیت و والایی مشخص می کند در این جاست که او نمی تواند به غیر از هنرشعر که برایش همواره جایگاه ویژه ای دارد, جایگاه سایر هنرها را به وضوح مشخص کند. در میان هنرها, موسیقی بیشترین تعلیق جایگاه را در نظریات او به خود اختصاص می دهد. برای او موسیقی گاهی هنری مطبوع است و گاهی هنری زیبا. تعلیق جایگاه این هنر به واسطه عدم قطعیت کانت در تصمیم گیری هایش, در مثال هایی که برای گسترش و وضوح تعاریف نظام زیبایی شناختی اش می آورد شکل می گیرد او گاهی موسیقی را به دلایلی از داوری زیبایی شناسانه اش کنار می گذارد که این دلایل جزء ارکان داوری اش نیست. یکی از این موارد «گذرا بودن» است. او در قسمتی از نقد قوه حکم, موسیقی را به دلیل آن که انطباعاتی گذرا ایجاد می کند, از زمره هنرهای زیبا کنار می گذارد. هر چند که او گذرا بودن و زمان را به طور مستقیم به عنوان عنصری اساسی و ضروری در داوری اش لحاظ نکرده بود. در این مقاله سعی داریم تا به استناد به نظریه خود کانت و با بازنگری آن چه او در باب زمان گفته است و هم چنین نظریاتش در نقد قوه ی حکم نشان دهیم که اگر کانت تفکرات خودش را دقیق بر طبقه بندی هنری اش لحاظ می کرد آن وقت موسیقی را در بالاترین جایگاه قرار می داد. برای این هدف از بتهوون و آثارش وام گرفته ایم تا نشان دهیم چطور زمان و مکان کانتی در موسیقی او متبلور است و این که «گذرا بودن» تنها نگاه پدیداری کانت به موسیقی است که از عدم آگاهی او در باب موسیقی شکل می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خویی، مهسا، ریاحی، محسن، و ریخته گران، محمدرضا. (1398). زمان و مکان کانتی و مصداق آن در موسیقی بتهوون. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، 15(35 )، 57-74. SID. https://sid.ir/paper/207842/fa

    Vancouver: کپی

    خویی مهسا، ریاحی محسن، ریخته گران محمدرضا. زمان و مکان کانتی و مصداق آن در موسیقی بتهوون. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)[Internet]. 1398؛15(35 ):57-74. Available from: https://sid.ir/paper/207842/fa

    IEEE: کپی

    مهسا خویی، محسن ریاحی، و محمدرضا ریخته گران، “زمان و مکان کانتی و مصداق آن در موسیقی بتهوون،” فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، vol. 15، no. 35 ، pp. 57–74، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207842/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button