مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,724
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,061
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت

صفحات

 صفحه شروع 75 | صفحه پایان 94

چکیده

 هدف از این مقاله بررسی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت در دو بخش اهداف و اصول به صورت تطبیقی است. روش مورد استفاده در این مقاله رویکرد تحلیلی است. از نظر روسو هدف تربیت هماهنگی و انطباق با طبیعت است و کانت مهم ترین هدف را تحقق تربیت اخلاقی از راه انضباط می داند. اصول مشترک شامل تدریجی بودن تربیت, مخالفت با تنبیه بدنی و در نظر گرفتن مجازات به شکل مشاهده نتیجه عمل است. روسو اعتقاد به آزادی در کودکی و تربیت برای زمان حال و پیروی از طبیعت دارد. در نقد این دیدگاه می توان بی توجهی به آموزش متناسب با رشد کودکان تا سن 12سالگی و دیدگاه منفی نسبت به جامعه و فاسد دانستن آن را مطرح کرد. درمقابل کانت اعتقاد به حرکت از انضباط به سوی آزادی, توجه به زمان آینده و تشکیل عادات مطلوب از راه اطاعت از بزرگسالان دارد. در نقد دیدگاه وی می توان نادیده گرفتن فعالیت آزاد در کودکی را مطرح کرد. در نتیجه در بزرگسالی فرد ناتوان در تصمیم گیری و کسب استقلال خواهد بود و دلیل آن روحیه مطیع بودن در کودکی می باشد. بنابراین نوعی دیدگاه افراطی در آزادی از نظر روسو و انضباط از نظر کانت وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راموز، محبوبه، و شریف زادگان، حسین. (1398). بررسی تطبیقی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، 15(35 )، 75-94. SID. https://sid.ir/paper/207843/fa

    Vancouver: کپی

    راموز محبوبه، شریف زادگان حسین. بررسی تطبیقی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)[Internet]. 1398؛15(35 ):75-94. Available from: https://sid.ir/paper/207843/fa

    IEEE: کپی

    محبوبه راموز، و حسین شریف زادگان، “بررسی تطبیقی مبانی تربیتی کودکان از دیدگاه روسو و کانت،” فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، vol. 15، no. 35 ، pp. 75–94، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207843/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button