مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

900
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر هنری و جهان تجربی: هنر هم چون منتقد جامعه در اندیشه ی آدورنو

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 145

چکیده

 تئودور آدورنو از جمله فیلسوفانی است که هنر جایگاه بسیار والایی در اندیشه ی او دارد و به جرات می توان گفت بدون درک درست آراء او در باب هنر نمی توان چندان چیزی درباره ی اندیشه های او به چنگ آورد. این ارتباط میان آراء زیبایی شناختی و کلیت اندیشه در مورد فیلسوفانی چون کانت و هگل نیز صادق است. می توان گفت مهم ترین دغدغه ی آدورنو درباره ی هنر, رابطه ی دیالکتیکی اثر هنری با جهان تجربی, جهان روزمره و وضعیت موجود است. چرا که به زعم آدورنو هنر تنها ساحتی است که تا حدی توانسته است از مناسبات متحجر جهان سرمایه داری بگریزد و پناهی برای آزادی (هر چند مشروط) باشد. تنها در هنر است که هنوز می توان صدای درد و رنج واقعی را شنید. درد و رنج زیستن در جامعه ای شی ء شده که جایی برای زندگی واقعی باقی نگذاشته است. بحث جامع و کامل درباره ی آراء آدورنو در این باب در مقاله ی کوتاه موجود نمی گنجد. سعی بر آن است تا به مهم ترین مباحثی که در این باب در نوشته های آدورنو مطرح شده است پرداخته شود و مساله ی هدایت کننده, راه هایی است که هنر از طریق آن وضعیت موجود را به نقد می کشد. در بخش اول به مفهوم صنعت فرهنگ پرداخته شده است تا آن چیزی که آدورنو در تقابل با هنر خودآیین قرار می دهد روشن شود. در بخش دوم رابطه ی دیالکتیکی اثر هنری و جهان تجربی به بحث گذاشته شده و در بخش پایانی به مباحث مربوط به فرم و محتوای اثر هنری و رابطه ی این دو با نقد جامعه پرداخته شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شجاع، آرمان. (1395). اثر هنری و جهان تجربی: هنر هم چون منتقد جامعه در اندیشه ی آدورنو. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، 12(30)، 127-145. SID. https://sid.ir/paper/207888/fa

    Vancouver: کپی

    شجاع آرمان. اثر هنری و جهان تجربی: هنر هم چون منتقد جامعه در اندیشه ی آدورنو. فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)[Internet]. 1395؛12(30):127-145. Available from: https://sid.ir/paper/207888/fa

    IEEE: کپی

    آرمان شجاع، “اثر هنری و جهان تجربی: هنر هم چون منتقد جامعه در اندیشه ی آدورنو،” فلسفه تحلیلی (جستارهای فلسفی-پژوهش های فلسفی)، vol. 12، no. 30، pp. 127–145، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/207888/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button