مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایت های اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 99

چکیده

اختلال طیف اتیسم نوعی اختلال عصبی رشدی است که با نقص پایدار در تعاملات اجتماعی و ارتباط و همچنین رفتار های تکراری و ویژه مشخص می شود. هدف پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه های مداخله ای مبتنی بر مدیریت استرس و مدیریت ادراک حمایت های اجتماعی به شیوه شناختی-رفتاری برکیفیت زندگی مادران دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش, آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری بود. نخست, آزمودنی ها بر اساس ملاک های ورود غربال شدند, سپس30 مادر دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم انتخاب شده و پس از همتا شدن, به طور تصادفی در گروه های آزمایشی و گواه جای گرفتند (10 نفر در هر گروه). مادران در دو گروه مدیریت استرس و مدیریت ادراک حمایت های اجتماعی, 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت مداخله آموزشی قرار گرفتند و گروه گواه, مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (1996), در هر سه مرحله برای آزمودنی ها اجرا شد. تحلیل داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر, نشان داد که آموزش مدیریت ادراک حمایت های اجتماعی, مولفه روابط اجتماعی (001/0>P), و آموزش مدیریت استرس, مولفه سلامت جسمانی کیفیت زندگی (001/0>P), را در مادران, بیش از سایر مولفه ها, بهبود بخشید. بر اساس یافته ها, پیشنهاد می شود در برنامه های حمایتی سازمان های متولی بهداشت روان در جامعه, در راستای تدوین بسته های آموزشی و اجرای دستورالعمل های مرتبط با توانمندسازی والدین دارای فرزند با اختلال طیف اتیسم, تدابیری اتخاذ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    غنیمی، فرزانه، دادخواه، اصغر، دانش، عصمت، و تقی لو، صادق. (1398). مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایت های اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 9(35 )، 73-99. SID. https://sid.ir/paper/208396/fa

    Vancouver: کپی

    غنیمی فرزانه، دادخواه اصغر، دانش عصمت، تقی لو صادق. مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایت های اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1398؛9(35 ):73-99. Available from: https://sid.ir/paper/208396/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه غنیمی، اصغر دادخواه، عصمت دانش، و صادق تقی لو، “مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایت های اجتماعی به شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 9، no. 35 ، pp. 73–99، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208396/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button