مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

667
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

946
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیرآموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 68

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اختلال طیف اتیسم سبزوار انجام شد. روش این پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون_ پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعة آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند اختلال طیف اتیسم سبزوار در سال تحصیلی 97-1396 بود. بدین منظور تعداد 36 مادر دارای فرزند مبتلا به اتیسم بر حسب شرایط ورود به پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش(18نفر) وکنترل (18نفر) جای دهی شدند. پس از انجام پیش آزمون به کمک پرسشنامه های شفقت به خود و پرسشنامه امید به زندگی, گروه آزمایشی ده جلسه (هرهفته یک جلسه) 75دقیقه ای برنامة آموزش مثبت-نگری را دریافت کرد. درحالی که گروه کنترل هیچ برنامة مداخله ای دریافت نکرد. پس از پایان دورة آموزشی از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و داده های به دست آمده با استفاده از روش های آمارتوصیفی (میانگین, انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کواریانس چند متغیره) باکمک نرم افزار spss) ویراست 23) تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مثبت نگری بر شفقت به خود, امید به زندگی و مولفه های آن ها در مادران کودکان اختلال طیف اتیسم سبزوار تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین, آموزش مثبت نگری یک برنامة مداخله ای موثر برای کمک به مادران کودکان اختلال طیف اتیسم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عنابستانی، صدیقه، و ناعمی، علی محمد. (1398). تاثیرآموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی، 9(33 )، 45-68. SID. https://sid.ir/paper/208433/fa

    Vancouver: کپی

    عنابستانی صدیقه، ناعمی علی محمد. تاثیرآموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم. روانشناسی افراد استثنایی[Internet]. 1398؛9(33 ):45-68. Available from: https://sid.ir/paper/208433/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه عنابستانی، و علی محمد ناعمی، “تاثیرآموزش مثبت نگری بر شفقت به خود و امید به زندگی مادران کودکان اتیسم،” روانشناسی افراد استثنایی، vol. 9، no. 33 ، pp. 45–68، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208433/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button