مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,196
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,053
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 112

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان متاهل دارای نارضایتی زناشویی مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر ملایر در سال 1395 بود. روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح گروه کنترل نامعادل بود. از بین زنان متاهل دارای نارضایتی زناشویی, به روش نمونه گیری در دسترس, نمونه ای به حجم 36 نفر (18 نفر گروه آزمایش, 18 نفر گروه کنترل) انتخاب شد. دو گروه از لحاظ سن, جنسیت, مدت زمان ازدواج, وضعیت اقتصادی و میزان تحصیلات همگن شد. گروه آزمایش 9 جلسه 90 دقیقه ای آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی سلیگمن و الیس دریافت کرد. اما گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. برای اندازه گیری رضایت زناشویی در پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ فرم بلند (1989) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) برای نمرات افتراقی نشان داد که آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی, رابطه جنسی, تحریف آرمانی, مسائل شخصی, ارتباط, حل تعارض و خانواده و دوستان موثر بود و آن ها را بهبود بخشید (p<0.05), اما بر مدیریت مالی, فعالیت های اوقات فراغت, فرزند و فرزند پروری, مساوات طلبی نقش ها و جهت گیری مذهبی تاثیر معنای داری نداشت. (p>0.05). پس می توان نتیجه گیری کرد که آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان متاهل دارای نارضایتی زناشویی موثر بوده و از آن می توان برای افزایش رضایت زناشویی استفاده کرد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، محمد، و ترکاشوند، فاطمه. (1397). اثربخشی آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی. مطالعات روانشناسی بالینی، 8(31 )، 91-112. SID. https://sid.ir/paper/208466/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری محمد، ترکاشوند فاطمه. اثربخشی آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1397؛8(31 ):91-112. Available from: https://sid.ir/paper/208466/fa

    IEEE: کپی

    محمد عسگری، و فاطمه ترکاشوند، “اثربخشی آموزش فنون مثبت نگری تلفیقی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز درمانی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 8، no. 31 ، pp. 91–112، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208466/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button