Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,055
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,376
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه سوگیری توجه و سبک های پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، مبتلا به بدریخت انگاری و غیرمبتلا

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 114

چکیده

 پژوهش های روان شناختی ادعا می کند سوگیری توجه و تحریف در پردازش هیجانی از عوامل تداوم دهنده بسیاری از اختلالات روانی است از این میان اختلال اضطراب فراگیر و اختلال بدریخت انگاری دو نمونه از اختلالات هیجانی شایع هستند که بخش عظیمی از افراد جامعه از آن رنج می برند. هدف پژوهش حاضر مقایسه سوگیری توجه و سبک های پردازش هیجانی در افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر, مبتلا به بدریخت انگاری و غیرمبتلا بود. این پژوهش با استفاده از روش علی مقایسه ای مورد بررسی قرار گرفت. نمونه ی مورد پژوهش شامل 300 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه های دولتی شهر تهران بود که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش, پرسشنامه اضطراب بک, پرسشنامه بدریخت انگاری ییل- براون, پرسشنامه پردازش هیجانی باکر و آزمون نرم افزاری دات پروب بود. یافته های پژوهش حاضر نشان داد افراد دارای اختلال اضطراب فراگیر در مقایسه با افراد دارای بدریخت انگاری و غیرمبتلا, سوگیری توجه منفی تری دارند (P<0.05). به علاوه افراد مبتلا به بدریخت انگاری هنگام ادراک محرک ها تحت تاثیر سوگیری توجه نیستند (P<0.05). همچنین افراد مبتلا به اضطراب و افراد مبتلا به بدریخت انگاری در مقایسه با افراد غیرمبتلا بیشتر از سبک های پردازش هیجانی ناکارآمد مزاحمت, سرکوبی, عدم کنترل و تجزیه استفاده می کنند (P<0.05). از یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت, توان بخشی و اصلاح سوگیری توجه در تشخیص و درمان اختلال اضطراب فراگیر موثر است. همچنین اصلاح سبک های ناکارآمد پردازش هیجانی در درمان اختلال اضطراب فراگیر و اختلال بدریخت انگاری مفید است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مهری نژاد، سیدابوالقاسم، فرح بیجاری، اعظم، و نوروزی نرگسی، مهسا. (1395). مقایسه سوگیری توجه و سبک های پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر, مبتلا به بدریخت انگاری و غیرمبتلا. مطالعات روانشناسی بالینی، 6(24)، 99-114. SID. https://sid.ir/paper/208478/fa

    Vancouver: کپی

    مهری نژاد سیدابوالقاسم، فرح بیجاری اعظم، نوروزی نرگسی مهسا. مقایسه سوگیری توجه و سبک های پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر, مبتلا به بدریخت انگاری و غیرمبتلا. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1395؛6(24):99-114. Available from: https://sid.ir/paper/208478/fa

    IEEE: کپی

    سیدابوالقاسم مهری نژاد، اعظم فرح بیجاری، و مهسا نوروزی نرگسی، “مقایسه سوگیری توجه و سبک های پردازش هیجانی در دانشجویان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر, مبتلا به بدریخت انگاری و غیرمبتلا،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 6، no. 24، pp. 99–114، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208478/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا