مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

816
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل عوامل مشترک تجربه روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 82

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف مطالعه تجربه زیسته افراد از پدیده رودربایستی صورت گرفت. روش تحقیق, کیفی و از نوع پدیدارگرایی بود. جمع آوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و جامعه شامل افرادی بود که تجربه رودربایستی را داشتند. نمونه گیری به صورت هدفمند و مصاحبه ها تا اشباع داده ها ادامه یافت. تعداد آزمودنی ها 20 نفر بود. روش تجزیه تحلیل اطلاعات, از نوع تحلیل تماتیک بود. با پرسش از تجارب آزمودنی ها و بازخوانی روایت های آنان, مضامین مهم استخراج و طبقه بندی شد. عوامل مشترک زیر به عنوان مضامین نمایانگر تجربه رودربایستی به دست آمد: مهمترین مفهوم این پدیده احساس بی میلی است. احساسات دیگر شامل ناراحتی, فشار و گیرکردن است. برای غلبه بر این احساسات, جریان این افکار به راه می افتد: تمرکز بر برداشت طرف رابطه, افکار تردید آمیز, افکار متمرکز بر ارزش ها, افکار خشمگینانه و افکار متمرکز بر خود. مجموع این افکار موجب می شود فرد, مبادرت به رفتاری کند که ویژگی آن, حالت آماده باش, کلیشه ای, سخت و مشقت بار, منفعلانه و غیرصادقانه و غیر صمیمی بودن است. اما بلافاصله پس از انجام رفتار, احساسات پشیمانی, ناتوانی و ضعف, خشم و نفرت نسبت به خود و طرف رابطه و احساسات دیگری چون دورویی و تحت سلطه بودن و به تبع این احساسات, افکار سرزنش گرانه, آرزومندانه و خشمگینانه تجربه می شوند. در واقع با توجه به ویژگی روابط صمیمانه که بر خود افشایی و اعتماد مبتنی است, روابط مبتنی بر رودربایستی نقطه مقابل روابط صمیمانه است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شریعتمدار، آسیه. (1396). تحلیل عوامل مشترک تجربه روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی. مطالعات روانشناسی بالینی، 7(26 )، 65-82. SID. https://sid.ir/paper/208598/fa

    Vancouver: کپی

    شریعتمدار آسیه. تحلیل عوامل مشترک تجربه روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی. مطالعات روانشناسی بالینی[Internet]. 1396؛7(26 ):65-82. Available from: https://sid.ir/paper/208598/fa

    IEEE: کپی

    آسیه شریعتمدار، “تحلیل عوامل مشترک تجربه روانشناختی پدیده رودربایستی: مطالعه کیفی،” مطالعات روانشناسی بالینی، vol. 7، no. 26 ، pp. 65–82، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208598/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button