مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,515
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,140
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اعتبار و پایایی مقیاسی برای سنجش سرسختی روان شناختی دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 52

چکیده

 مطالعه حاضر با هدف بررسی اعتبار و پایایی مقیاس سرسختی روان شناختی لانگ و گولت[10] (LGHS) , در چهارچوب طرح اعتبارسنجی, طراحی و اجرا گردید و با استفاده از نتایج به دست آمده به بررسی و تبیین ابعاد روان سنجی مقیاس مورد نظر پرداخته شد. بدین منظور اعتبار و پایایی پرسشنامه تحقیق بر روی نمونه ای 550 نفری از دانشجویان دانشگاه های شاهد, تهران و شهید بهشتی به روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای به شرح ذیل مورد مطالعه قرار گرفت. پس از ترجمه پرسشنامه تحقیق به زبان فارسی و به منظور رفع مشکلات احتمالی در ترجمه مقیاس 30 نفر از دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه شاهد به تصادف انتخاب شدند و نسخه فارسی مقیاس (LGHS) بر روی آنها اجرا گردید. اعتبار پرسشنامه LGHS در قالب بررسی اعتبار سازه و به سه روش تحلیل عامل, همبستگی با آزمون های دیگر (اعتبار سازه) و اعتبار افتراقی اندازه گیری شد. به منظور سنجش پایایی مقیاس نیز از روش های آماری محاسبه ضریب همسانی درونی (آلفای کرونباخ)؛ روش دو نیمه سازی و روش بازآزمایی استفاده گردید. در مجموع و برمبنای نتایج این مطالعه پرسشنامه ای 42 سوالی که سه خرده مقیاس کنترل (با 16 سوال), خرده مقیاس تعهد (با 15 سوال) و خرده مقیاس چالش جویی (با 11 سوال) را دربر می گیرد؛ برای سنجش سازه سرسختی روان شناختی در افرادی تهیه شد که استرس خاصی را تجربه می کنند و یا در موقعیت فشارزای قابل توجهی به سر می برند. اعتبار و پایایی این مقیاس به منظور کاربرد در جمعیت دانشجویان ایران توسط شواهد به دست آمده مورد تایید و حمایت قرار گرفت و از شرایط لازم برای کاربرد در پژوهش های روان شناختی و شناسایی افراد سرسخت برخوردار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روشن، رسول، و شاکری، رضا. (1389). بررسی اعتبار و پایایی مقیاسی برای سنجش سرسختی روان شناختی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 17(40 (روان شناسی بالینی و شخصیت 2))، 35-52. SID. https://sid.ir/paper/208626/fa

    Vancouver: کپی

    روشن رسول، شاکری رضا. بررسی اعتبار و پایایی مقیاسی برای سنجش سرسختی روان شناختی دانشجویان. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1389؛17(40 (روان شناسی بالینی و شخصیت 2)):35-52. Available from: https://sid.ir/paper/208626/fa

    IEEE: کپی

    رسول روشن، و رضا شاکری، “بررسی اعتبار و پایایی مقیاسی برای سنجش سرسختی روان شناختی دانشجویان،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 17، no. 40 (روان شناسی بالینی و شخصیت 2)، pp. 35–52، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/208626/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا