مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,915
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,183
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی

صفحات

 صفحه شروع 80 | صفحه پایان 99

چکیده

 خانواده یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که نیازهای انسان را ارضا می کند. تولد کودکی با ناتوانی یادگیری در خانواده می تواند رویدادی نامطلوب و چالش زا باشد. این امر باعث ایجاد برخی ذهنیت ها و باورهایی نامناسب می شود که می تواند رضایت زناشویی را تحت تاثیر قرار دهد. هدف پژوهش حاضر مقایسه ی طرحواره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی بود. طرح پژوهش, توصیفی از نوع مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دانش آموزان دختر و پسر دارای اختلال یادگیری خاص و عادی شهرستان ساوه در سال تحصیلی 94-95 می باشد. از این جامعه 55 نفر از مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری خاص و 55 نفر از مادران دانش آموزان عادی که از نظر سن و تحصیلات با مادران گروه دارای اختلال یادگیری خاص همتا شده بودند, به عنوان گروه مقایسه انتخاب شدند. روش نمونه گیری تصادفی ساده بود. داده ها با استفاده از پرسش نامه طرحواره های اولیه یانگ - فرم کوتاه و پرسش نامه سازگاری دونفره (زن و شوهر) اسپانسر برای سنجش رضایت زناشوئی, جمع آوری شدند. برای تحلیل داده ها, از تحلیل واریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معناداری در طرحواره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشوئی وجود دارد (p<0.01). می توان نتیجه گرفت حضور کودک دارای اختلال یادگیری خاص در سطح رضایت زناشویی و طرحواره های ناسازگار مادران تاثیر می گذارد؛ بنابراین آموزش راهبردهای مناسب ویژه والدین کودکان دارای اختلال یادگیری خاص در جهت کاهش طرحواره های ناسازگار و افزایش رضایت زناشوئی آنها ضروری به نظر می رسد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    صدری دمیرچی، اسماعیل، انصاری، محمد، اسماعیلی قاضی ولوئی، فریبا، و قمی، میلاد. (1395). مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی. ناتوانی های یادگیری، 6(1 (پیاپی 20))، 80-99. SID. https://sid.ir/paper/210157/fa

    Vancouver: کپی

    صدری دمیرچی اسماعیل، انصاری محمد، اسماعیلی قاضی ولوئی فریبا، قمی میلاد. مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی. ناتوانی های یادگیری[Internet]. 1395؛6(1 (پیاپی 20)):80-99. Available from: https://sid.ir/paper/210157/fa

    IEEE: کپی

    اسماعیل صدری دمیرچی، محمد انصاری، فریبا اسماعیلی قاضی ولوئی، و میلاد قمی، “مقایسه ی طرح واره های ناسازگار اولیه و رضایت زناشویی در مادران کودکان دارای اختلال یادگیری خاص و مادران کودکان عادی،” ناتوانی های یادگیری، vol. 6، no. 1 (پیاپی 20)، pp. 80–99، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/210157/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button