مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,760
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاملی بر وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی و ارائه فرضیه دانش سنجی

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 112

چکیده

 در این پژوهش وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی به روش کتابخانه ای و تحلیلی مورد پژوهش و بررسی قرار گرفته است. در آغاز به وجود مشکل واژگانی و مفهومی در تمامی حوزه های دانش, از جمله کتابداری و علم اطلاعات اشاره شده و ضرورت های توجه به این مساله بیان گردیده است. روند تاریخی تحول مفاهیم کتاب سنجی, علم سنجی و اطلاع سنجی, در طول تاریخ برگزاری همایش های بین المللی نشان داده شده و مفاهیم فوق بر اساس نوشتارهای این حوزه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در ادامه با تاکید بر شباهت ها و تفاوت های مطرح شده در این نوشتارها درباره خاستگاه, روش شناسی, دامنه و قلمرو موضوعی, اعم و اخص بودن, نوع محمل اطلاعاتی مورد مطالعه, نقاط اصلی تمرکز, و تمایزهای آشکار علم سنجی و اطلاع سنجی, عنوان ترکیبی «علم سنجی و اطلاع سنجی» به عنوان یک راهکار, مورد بررسی قرار گرفته است. با تاملی بر مفهوم دانش و کاربرد آن در حوزه کتابداری و علم اطلاعات به عنوان دانش مدون و مضبوط و عینی, و بر اساس شواهدی از تحول در پارادایم ها به سود تسلط مفهوم «دانش» به عنوان پارادایم غالب در دنیای معاصر, استدلال شده است که مفهوم جدید «دانش سنجی» در عین حال که نقطه پیوند مفاهیم ترکیبی قبلی است, با شرایط و مقتضیات و پارادایم عصر حاضر هماهنگی و همخوانی بیشتری دارد, یا حداقل به عنوان یک اصطلاح اعم, مفاهیم قبلی را پوشش داده و به وجوه تمایز آنها رسمیت خواهد داد. این مساله موضوعی باز, چالش برانگیز و دامنه دار است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، غلامرضا. (1388). تاملی بر وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی و ارائه فرضیه دانش سنجی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 1-16(2)، 77-112. SID. https://sid.ir/paper/211738/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری غلامرضا. تاملی بر وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی و ارائه فرضیه دانش سنجی. مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1388؛1-16(2):77-112. Available from: https://sid.ir/paper/211738/fa

    IEEE: کپی

    غلامرضا حیدری، “تاملی بر وجوه تمایز و تشابه واژگان و مفاهیم پایه در حوزه علم سنجی و اطلاع سنجی و ارائه فرضیه دانش سنجی،” مطالعات کتابداری و علم اطلاعات (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 1-16، no. 2، pp. 77–112، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/211738/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا