مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,085
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقد و بررسی نشانه شناختی منتخبی از بیلبوردهای مربوط به فرش های دست باف و ماشینی ایران

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 55

چکیده

 این مقاله در پی بررسی ساز و کارهای دلالتی دخیل در کارکرد ترغیبی متون, با به کارگیری شیوه نشانه شناسی لایه ای و بررسی لایه های متفاوت متون, اعم از لایه های زبانی و تصویری و تحلیل دلالت های ضمنی نشانه های متون چند رسانه ای تبلغیات فرش دست باف و ماشینی است. نگارندگان معتقدند که متون از طریق ارجاع به شبکه بینامتنی فرهنگ و فرافکنی ارزش های رسوب شده و تاریخی در بخش هایی از فرهنگ بر کالای مورد تبلیغ, کارکردی ایدئولوژیک دارند و نسبت به آن کالا )فرش(, تولید باور می کنند و آن باور را طبیعی و «حقیقی» نشان می دهند. متون مورد بررسی در این مقاله نمونه هایی از بیلبوردهای مربوط به تبلیغات فرشهای دست باف و ماشینی هستند که در فاصله زمانی دی ماه 1387 تا بهمن ماه 1388 در شهر تهران نصب شده بودند. نگارندگان کوشیدند با بررسی لایه های درون متنی و روابط بینامتنی و شبکه دلالت های ضمنی معانی اسطوره ای و ایدئولوژیکی, این تبلیغات را بررسی کنند و از این طریق به بررسی جنبه هایی از فرهنگ معاصر بپردازند. این پژوهش نشان داد که تبلیغات فرش دست باف می کوشد از طریق تولید ارزش نشان های, از طریق دلالت بر مفاهیم اصالت, اشرافیت و ثروت, مخاطبان خود را ترغیب کند. این در حالی است که در فرشهای ماشینی )به جز یک مورد( شیوه اصلی ترغیب نمایش, گریز از هنجارهای ایستای فرهنگی, از طریق نمایش وضعیت های ناایستا, فقدان ثقل, شور و شهوانیت و همچنین توسل به گفتمان های علمی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سجودی، فرزان، و مریم قائمی، هلینا. (1390). نقد و بررسی نشانه شناختی منتخبی از بیلبوردهای مربوط به فرش های دست باف و ماشینی ایران. پژوهشنامه هنرهای دیداری، 1(1)، 45-55. SID. https://sid.ir/paper/213368/fa

    Vancouver: کپی

    سجودی فرزان، مریم قائمی هلینا. نقد و بررسی نشانه شناختی منتخبی از بیلبوردهای مربوط به فرش های دست باف و ماشینی ایران. پژوهشنامه هنرهای دیداری[Internet]. 1390؛1(1):45-55. Available from: https://sid.ir/paper/213368/fa

    IEEE: کپی

    فرزان سجودی، و هلینا مریم قائمی، “نقد و بررسی نشانه شناختی منتخبی از بیلبوردهای مربوط به فرش های دست باف و ماشینی ایران،” پژوهشنامه هنرهای دیداری، vol. 1، no. 1، pp. 45–55، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213368/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button