Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1015
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله تعیین جایگاه و ارتباط تعاملی میان سرامیک و طراحی صنعتی، با تمرکز بیش تر بر حوزه نظری، سبک های طراحی صنعتی و محصولات، به منظور تعیین و تعریف جنبه های خلاقه و کاربردی آن به بحث گذارده شده است. از آن جایی که قابلیت های سرامیک نسبت به مواد دیگر، توسط طراحان محصول غالبا نادیده گرفته می شود، اثبات برابری ارزش سرامیک با فلز و پلاستیک، از نظر ویژگی های منحصر به فرد آن، از طریق مقایسه فنی و شخصیتی میان دسته های مختلف مواد به انجام رسیده است. با توجه به این که سرامیک ماده ای چند منظوره است، تعریف و تاکید بر اهمیت ماهیت فنی- هنری آن از اهداف مهم این مقاله است، که قرابت زیادی نیز با ویژگی چند وجهی تخصص طراحی صنعتی دارد. بررسی نحوه کاربرد خلاقه سرامیک در طراحی محصول، با استفاده از خواص منحصر به فرد و هم زیستی آن با سایر مواد، از دیگر جنبه های کاربردی و با اهمیت موضوع در این مقاله است. همچنین، سرامیک به دلیل ویژگی های خاص فنی، ماهیت سنتی و سازگاری با محیط زیست، به راحتی قابلیت تطبیق با رویکردهایی مانند طراحی پایدار، طراحی احساس گرا و همچنین سبک هایی مانند طراحی کمینه گرا و طراحی های تک را دارد. با توجه به این موارد، دوره عمر محصول، به خصوص دوره پایانی آن از اهمیت خاصی برخوردار است. نحوه انتخاب مواد توسط طراح نیز در این میان دارای نقشی کلیدی است که تاثیر بسزایی در طول عمر محصول و کارکردهای آن دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1015

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فدوی سیدمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    15-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4234
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله با هدف آشنایی با حکومت فاطمیان در مصر و شناخت هنرهای تجسمی به ویژه سیر تکاملی خط کوفی در این سرزمین نگارش شده است. روش تحقیق و گردآوری اطلاعات عمدتا کتابخانه ای بوده و سعی شده است با ترجمه متون عربی و در مواردی لاتین و یا بررسی متون فارسی مربوطه، مطالب مورد نظر ارائه گردد. فاطمیان طی 209 سال حکومت در مصر، لااقل نیمی از دوران حکومت خود را با سازندگی و تلاش و کوشش موفق در زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و نیز گسترش هنر سپری نمودند. هنر مصریان و رشد و شکوفایی چشم گیر آن در عصر فاطمیان تا حدودی از چشم کارشناسان و صاحب نظران پنهان مانده است. از این رو، لزوم بررسی های همه جانبه و تخصصی درباره آنچه فاطمیان در حوزه فعالیت های هنری از خود نشان دادند، بیش از پیش احساس می شود. بی تردید عصر فاطمیان برترین دوران شکوفایی هنر اسلامی در مصر بود که در آن هنر و معماری اسلامی به اوج عظمت خود رسید. مطالب ارائه شده در مقاله گرچه بسیار اجمالی است، اما م یتواند ما را با یافته های جدید پژوهشگران در خصوص هنر فاطمیان آشنا سازد. در پایان مقاله خواهیم دید که خاستگاه خط عربی اولیه همان خط نبطی است که در طول زمان به ویژه در صدر اسلام با تغییر و تحولاتی که به خود دید به خط کوفی معروف شد. بی تردید شیعیان فاطمی مصر، همپای هنرمندان ایرانی و عرب بیشترین کار تخصصی را در رشد و ارتقای زیبایی شناسی هنر اسلامی و خط کوفی داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

افشارمهاجر کامران

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    23-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4460
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله حاصل پژوهشی به شیوه توصیفی تحلیلی و مبتنی بر تجربه های حرفه ای مولف است و فضای منفی را که از دیر باز در آثار تجسمی و گرافیک وجود داشته است، مورد بحث و بررسی قرار می دهد و دیدگاه های موجود را در این باره ارائه می کند. در این نوشتار ابتدا نقش و زمینه، مشابهت، مجاورت، یکپارچگی و پیوستگی، که اصول ادراک دیداری گشتالت هستند، توضیح داده شده و سپس رابطه آن ها با فضای منفی و اصول چهارگانه طراحی ویلیامز) شامل مجاورت، هم ترازی، تکرار و تضاد( که منتج از این پنج اصل هستند، همراه با مثال های تصویری بیان گردیده اند. در ادامه پدیده فون رستورف در حافظه و ارتباط آن با فضای منفی معرفی و در پایان نیز به عنوان یافته ها و نتیجه گیری، چگونگی و اهمیت فضای منفی در آثار گرافیکی شاخص مانند آرم، پوستر، جلد کتاب، تبلیغ مطبوعاتی و... بیان شده اند که در هر یک از آن ها فضای منفی اهمیتی کمتر از فضای مثبت، یعنی خود شکل ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1562
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

حدود یک سده پس از دوره صفوی رویکرد به مضامین مذهبی شیعی در دربار قاجاریان به نقطه اوج خود رسید. در این دوران تلاش شاهان قاجار برای توجیه و تایید سلطنت خود، به واسطه حمایت از مراسم و فعالیت های مذهبی و هم سویی با گرایش های مذهبی مردم سبب شد تا مذهب به عنوان یکی از پایگاه های قدرتمند اجتماعی در فرهنگ عامه، هنر را که به ویژه در این دوران فرصت یافته بود تا بازتابی از باورها، و انگاره های فرهنگ عامه باشد، تحت تاثیر خود قرار دهد. هنر نقاشی ایران نیز که پیش از این عموما مورد حمایت دربارها بود، جایگاه و پایگاهی عامیانه یافت. به طوری که نقاشی عامیانه در اماکن عمومی و مذهبی همچون حسینیه ها، تکیه ها و بقاع متبرکه توانست تصویر گر باورهای مردمی به مضامین مذهبی باشد. در این دوران یکی از عوامل مهمی که در ساخت ذهنیت مذهبی تصویرگران و بالطبع رشد و تکوین نقاشی های مذهبی سهم برجسته ای برجای گذاشت، تعزیه خوانی بود که به عنوان دستاورد و چکیده ای از جهان بینی و باورهای شیعی جامعه آن زمان از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. مضامین رایج در هنرهای تصویری دوره قاجار، به خصوص پس از روزگار فتحعلی شاه، برگردانی زیباش ناختی و تصویری از وقایع و مضامینی شد که در تعزیه ها اجرا می گردید. این مقاله در صدد است تا ضمن اشاره به عوامل موثر در رشد نقاشی مذهبی در دوره قاجار، به بررسی نقاشی های دیواری اماکن مذهبی متاثر از مضامین شیعی در تعزیه خوانی بپردازد و نشان دهد که چگونه تعاملی میان شکل نمایشی و شکل تصویری مضامین اعتقادی در دیوارنگاره های مذهبی این دوران وجود داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1562

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-55
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این مقاله در پی بررسی ساز و کارهای دلالتی دخیل در کارکرد ترغیبی متون، با به کارگیری شیوه نشانه شناسی لایه ای و بررسی لایه های متفاوت متون، اعم از لایه های زبانی و تصویری و تحلیل دلالت های ضمنی نشانه های متون چند رسانه ای تبلغیات فرش دست باف و ماشینی است. نگارندگان معتقدند که متون از طریق ارجاع به شبکه بینامتنی فرهنگ و فرافکنی ارزش های رسوب شده و تاریخی در بخش هایی از فرهنگ بر کالای مورد تبلیغ، کارکردی ایدئولوژیک دارند و نسبت به آن کالا )فرش(، تولید باور می کنند و آن باور را طبیعی و «حقیقی» نشان می دهند. متون مورد بررسی در این مقاله نمونه هایی از بیلبوردهای مربوط به تبلیغات فرشهای دست باف و ماشینی هستند که در فاصله زمانی دی ماه 1387 تا بهمن ماه 1388 در شهر تهران نصب شده بودند. نگارندگان کوشیدند با بررسی لایه های درون متنی و روابط بینامتنی و شبکه دلالت های ضمنی معانی اسطوره ای و ایدئولوژیکی، این تبلیغات را بررسی کنند و از این طریق به بررسی جنبه هایی از فرهنگ معاصر بپردازند. این پژوهش نشان داد که تبلیغات فرش دست باف می کوشد از طریق تولید ارزش نشان های، از طریق دلالت بر مفاهیم اصالت، اشرافیت و ثروت، مخاطبان خود را ترغیب کند. این در حالی است که در فرشهای ماشینی )به جز یک مورد( شیوه اصلی ترغیب نمایش، گریز از هنجارهای ایستای فرهنگی، از طریق نمایش وضعیت های ناایستا، فقدان ثقل، شور و شهوانیت و همچنین توسل به گفتمان های علمی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نادعلیان احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    57-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1896
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هنر زمینی به عنوان گرایشی جدید در پی جریان های هنری کمینه گرا و مفهومی در دهه 1960 میلادی شکل گرفت. بسیاری از آثار هنر زمینی در دهه 1970 میلادی نقش مایه هایی را نشان می دهند که ریشه در جوامع بدوی و فرهنگ های کهن دارند. هنرمندان زمینی از شکل گرایی هنر مدرن متاخر که به صورت هنر کمینه گرا پدیدار گشته بود ناخشنود بودند و با الهام از نقش مایه ها و آیین های بدوی، هنرشان را در طبیعت و مناطق دور از شهرها ارائه دادند. در هنرهای زمینی گونه های متعددی از نقش ها به صورت حلزونی، دایره و یا خط مشاهده می شود که نحوه ارائه آن ها در بستر طبیعی به هنر جوامع بدوی شباهت دارند. آیین های مرتبط با پرستش ایزدان، نجوم و درک زمان و هستی نیز در هنر زمین تجلی یافته اند.در این مقاله تاثیر نقش مایه های بدوی بر «هنر زمین» بررسی و نمونه های نخستین نقش مایه های موجود در این هنر ریشه یابی شده است. بر اساس این پرستش که رابطه هنر زمینی و هنر بدوی چیست و کهن الگوهای نقش مایه های موجود در هنر زمینی در کجا ریشه دارند، آیین ها و نوع نقش مایه های بدوی کهن را در هنر زمین جستجو شده است. در پاسخ به پرستش های مطرح شده این فرضیه مطرح می شود که نقش مایه های وابسته به آیین های بدوی و شرقی حضوری فراگیر در هنر زمینی دارند. هنر زمین بازگشتی به سوی نمونه های نخستین و مفاهیمی هستند که در هنر بدوی و شرقی وجود داشته است. نوع این تحقیق کیفی و روش آن توصیفی است. جمع آوری اسناد نوشتاری و تصویری به صورت کتابخانه ای و میدانی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1896

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شرفی حسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    67-78
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3592
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جهت گیری اصلی تربیت هنری با رویکرد تولید هنری که در این نوشتار مطرح شده است، ایجاد موقعیت های یادگیری از طریق تلفیق دانش ادراکی، دانش مفهومی و دانش تولیدی به منظور ساخت و خلق آثار هنری است. معروف ترین صاحب نظری که بر این رویکرد در قلمرو آموزش هنر تاکید می کند، «هوارد گاردنر» است که با ارائه نظریه هوش چندگانه درصدد برآمد تا دیدگاه هایی را نسبت به توانایی های هوشی انسان ارائه دهد. از نظر گاردنر، دانش آموزان، قابلیت های هوشی متعددی دارند که باید با طراحی راه های مختلف، به کارگیری ظرفیت های آنان را تضمین کرد. یکی از این مسیرها، درگیر ساختن دانش آموزان در مجموعه فعالیت ها و پروژه های مربوط به تولید آثار هنری است. گاردنر تصریح می کند که انواع و اقسام هوش به تنهایی یا در ترکیب با هوش های دیگر می تواند در حوزه های هنری به کار گرفته شود و از آن برای خلق و فهم آثار هنری سود جست. از این رو، بر شکل های مختلف هنری تاکید می شود. به منظور روشن کردن مفهوم تولید هنری، ابعاد آن از لحاظ ارزشی، معنایی و تعریف بیان می گردد و سپس جایگاه آن در میان رویکردهای مطرح در حوزه آموزش هنر، نشان داده می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3592

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button