مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,139
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

فرهنگ بصری ترسیم شیاطین در نگارگری ایران

صفحات

 صفحه شروع 227 | صفحه پایان 254

چکیده

 ابلیس, شخصیتی مهم در داستان آفرینش است. او که سابقه طولانی در عبادت پروردگار داشته, پس از تمرد از دستورات خداوند, از بارگاه الهی رانده می­ شود. در منابع مکتوب, او و یارانش پس از رانده شدن از بارگاه الهی, با نام کلی شیاطین نیز معرفی شده­ اند. در سنت کتاب­ آرایی ایرانی, نیاز به ساخت تصویر برای شیاطینی که در داستان­ های مکتوب مورد اشاره قرار گرفته­ اند, باعث شد تا هنر نگارگری شاهد نمونه­ های بدیعی از تصاویر ابلیس و یارانش باشد. این مقاله از طریق یک مطالعه توصیفی و تحلیلی و با رویکرد نشانه­ شناسی و به شیوه کتابخانه­ ای, یافتن وجوه بصری رایج برای تصویر کردن شیاطین و درک فرهنگ بصری حاکم بر ترسیم این موجودات را در دستور کار خود داشته است. پرسش­ های مطروحه در پژوهش, چگونگی توصیف شیاطین در متون مکتوب, وجوه بصری رایج برای ترسیم ایشان و درک فرهنگ بصری حاکم بر ترسیم این موجودات در نگارگری قدیم را مورد جستجو قرار داده است. نتیجه پژوهش, به رغم اعلام شباهت ظاهری شیاطین با آدمیان, دیوان و گروه­ هایی از جنیان و خازنان جهنم و ذکر دشواری تشخیص این موجودات در نگاره­ ها, آشنایی با موضوع و داستان هر نگاره را راهگشای تشخیص پیکره شیاطین دانسته است. فرهنگ بصری حاکم بر ترسیم شیاطین نیز به رغم وابستگی به آگاهی مخاطب از موضوع نگاره­ ها, در دو شکل دیوآسا و انسانی جلوه­ گر شده که هر یک مبتنی بر داستانی است که نگاره روایت می­ کند. بنابراین, نگارگران قدیم ایران, با توجه کامل به مضمون داستان ها, شیاطینی مطابق با فحوای کلام روایات را ترسیم می کرده­ اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بابایی فلاح، هادی، محمدزاده، مهدی، و خزایی، محمد. (1398). فرهنگ بصری ترسیم شیاطین در نگارگری ایران. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 20(46 (مسلسل 78) )، 227-254. SID. https://sid.ir/paper/213442/fa

    Vancouver: کپی

    بابایی فلاح هادی، محمدزاده مهدی، خزایی محمد. فرهنگ بصری ترسیم شیاطین در نگارگری ایران. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1398؛20(46 (مسلسل 78) ):227-254. Available from: https://sid.ir/paper/213442/fa

    IEEE: کپی

    هادی بابایی فلاح، مهدی محمدزاده، و محمد خزایی، “فرهنگ بصری ترسیم شیاطین در نگارگری ایران،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 20، no. 46 (مسلسل 78) ، pp. 227–254، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213442/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button