مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,758
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,217
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر فراغت مجازی و بازی های رایانه ای بر هویت دینی نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 120

چکیده

 هدف پژوهش پیش رو, مطالعه تاثیر محتوی, میزان و مدت زمان استفاده از فضای مجازی بر هویت دینی نوجوانان است. این پژوهش حاصل پیمایشی است که در میان 3800 نفر از دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر 15 تا 17 سال تهران, اصفهان, تبریز, اهواز, مشهد, شیراز, کرج, رشت در سال 1395 انجام شده است. اعتبار ابزار تحقیق, از نوع اعتبار صوری بوده, که اساتید خبره در این حوزه, آن را تایید کردند. پایایی آن هم با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ به صورت میانگین, برای گویه های ابعاد هویت دینی میزان (a>0.82) محاسبه شد. بر اساس یافته های توصیفی این تحقیق, دانش آموزان تهرانی بیشترین میانگین میزان استفاده از فضای مجازی (128 دقیقه در روز) و دانش آموزان اصفهانی کمترین (64 دقیقه) میزان استفاده را انجام داده اند. یافته های تبیینی این پژوهش, نشان می دهد که آزمون تا-کندال c رابطه بین محتوی مصرف فضای مجازی با هویت دینی نوجوانان را تایید نموده است. همچنین رابطه بین میزان ساعات مصرف فضای مجازی با هویت دینی نوجوانان با استفاده از آزمون تا-کندال b با سطح اطمینان 0.99 تایید گردید. نتیجه این پژوهش نشان می دهد که میانگین استفاده دختران نوجوان از فضای مجازی بیشتر از پسران نوجوان است. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیونی, سه متغیر میزان ساعات استفاده از فضای مجازی, محتوی فضای مجازی و جنسیت, 0.87 از هویت دینی نوجوانان در مواجه با فضای مجازی برای نوجوانانرا تبیین می کنند. پیشنهاد این پژوهش برای سیاستگذاران حوزه فرهنگی, طراحی, تقویت و دسترسی پذیری آسان و ارزان برنامه ها و بازی های رایانه ای متناسب با ساختار فرهنگی- اجتماعی جامعه ایرانی اسلامی در فضای مجازی برای نوجوانان است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری برزیان، علی. (1396). تاثیر فراغت مجازی و بازی های رایانه ای بر هویت دینی نوجوانان. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 18(39 )، 97-120. SID. https://sid.ir/paper/213472/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری برزیان علی. تاثیر فراغت مجازی و بازی های رایانه ای بر هویت دینی نوجوانان. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1396؛18(39 ):97-120. Available from: https://sid.ir/paper/213472/fa

    IEEE: کپی

    علی قنبری برزیان، “تاثیر فراغت مجازی و بازی های رایانه ای بر هویت دینی نوجوانان،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 18، no. 39 ، pp. 97–120، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213472/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button