مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

890
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

725
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصه ی نمایش

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 83

چکیده

 این پژوهش با میانجی مطالعه ی موردی تئاتر خصوصی, برخی از زمینه­ های اقتصادی-اجتماعی کلان اقتصاد هنر در ایران را واکاوی می­ کند. در سال های اخیر, شمار افرادی که به­ واسطه ی آموزش های دانشگاهی یا شیوه های معمول دیگر به «جامعه ی تئاتری» می­ پیوندند, افزایش یافته است. این در حالی است که به رغم افزایش جمعیت «تئاتری­ ها», زیرساخت ها چندان تغییری نکرده­ اند و امکانات سخت افزاری سالن های نمایشی کم­ و­ بیش همان است که بود. از اوایل دهه ی 80, این ایده که خصوصی­ سازی تئاتر راه­ حلّ این مشکل و بسیاری دیگر از دردهای تئاتر ایران است به «ایده­ ای هژمونیک» بدل شد. بسیاری از فعالان عرصه ی نمایش این ایده را پذیرفتند. متولیان دولتی نمایش نیز برای خروج از بحران کمبود سالن های نمایش, نیم­ نگاهی به بخش خصوصی انداختند. اکنون با گذشت نزدیک به دو دهه از آن زمان, بیش از 20 تماشاخانه ی خصوصی در کنار تماشاخانه­ های دولتی در تهران فعالیت می­ کنند. حال وقت پرسیدن این پرسش است که آیا این برنامه توانست گرهی از کار فروبسته ی نمایش ایران بگشاید؟ دولت و بخش خصوصی در تئاتر چه نسبتی با یکدیگر برقرار کرده­ اند؟ فعالان و «ذی نفعان» میدان نمایش, این تجربه را چگونه ارزیابی می­ کنند؟ و اینکه مرور تجربه ی تئاتر خصوصی چه چیزی درباره ی «اقتصاد فرهنگ» در ایران به ما می گوید؟ این پژوهش درصدد بوده است که این پرسش­ ها را بر پایه ی بازخوانی دیدگاه ها و ارزیابی های «اهالی تئاتر» پاسخ گوید؛ اما فهم «فعالیت بخش خصوصی در تئاتر» به­ عنوان مقوله­ ای از اقتصاد هنر, مستلزم درک مناسبات کلی­ تر اجتماعی اقتصادی است. بدین سبب مقاله کوشیده است «تئاتر خصوصی در ایران» را در پس زمینه ی تحولات اقتصادی اجتماعیِ دو دهه ی اخیر ایران تحلیل کند. این پژوهش نشان می­ دهد که چگونه روند مسئله­ آمیز اقتصادی اجتماعی دو دهه ی اخیر ایران در «میدان نمایش» بازتاب یافته است. یکی از پیامدهای این روند, تأسیس «تماشاخانه ی خصوصی» به­ جای «تئاتر خصوصی» است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    روزخوش، محمد، و رازقی، فرشته. (1398). تئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصه ی نمایش. مطالعات فرهنگ - ارتباطات، 20(45 (مسلسل 77) )، 57-83. SID. https://sid.ir/paper/213574/fa

    Vancouver: کپی

    روزخوش محمد، رازقی فرشته. تئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصه ی نمایش. مطالعات فرهنگ - ارتباطات[Internet]. 1398؛20(45 (مسلسل 77) ):57-83. Available from: https://sid.ir/paper/213574/fa

    IEEE: کپی

    محمد روزخوش، و فرشته رازقی، “تئاتر خصوصی ایران از منظر فعالان عرصه ی نمایش،” مطالعات فرهنگ - ارتباطات، vol. 20، no. 45 (مسلسل 77) ، pp. 57–83، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213574/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button