مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,913
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,709
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 48

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین در پایه نهم از منظر مشاوران مدارس دوره اول متوسطه انجام شد. روش شناسی: روش پژهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه مشاوران مدارس در سال تحصیلی 97-96 و روش نمونه گیری از نوع هدفمند بود. به این صورت که از میان مشاوران مدارس تعداد 10 نفر مشاور انتخاب شده که انتخاب نمونه و مصاحبه تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید. تمام مصاحبه ها با کسب اجازه از شرکت کنندگان ضبط شده, سپس برای انجام تحلیل های بعدی, متن مصاحبه ها به دقت روی کاغذ پیاده شد و بعد از تِم گذاری مضامین, به تحلیل مضامین و دسته بندی مقوله ها پرداخته شد. یافته ها: تحلیل یافته های حاصل از مصاحبه نیمه ساختار یافته منجر به شناسایی چهار مقوله اصلی شده است که عبارتند از: 1)نارسایی های فرآیند هدایت تحصیلی؛ 2)مشکلات آزمون؛ 3)آگاهی بخشی؛ 4)ضرورت امکانات در اجرای بهینه. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که میان دستورالعمل ابلاغی وزارتخانه تا اجرای صحیح آن فاصله زیادی است و هدایت تحصیلی دانش آموزان نتوانسته آن چیزی که در آیین نامه مصوب شده است را به اجرا درآورد. لذا جهت آسیب شناسی فرآیند, بایستی نظرات اصلاحی مشاوران و متخصصان این حوزه را دریافت و به صورت کارشناسی فرآیند فعلی هدایت تحصیلی مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد تا بتوان به بحث متوازن سازی مدنظر در سند تحول بنیادین دست یافت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی مدنی، مرتضی، کلانترهرمزی، آتوسا، و نعیمی، ابراهیم. (1398). بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، 10(39 )، 27-48. SID. https://sid.ir/paper/213995/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی مدنی مرتضی، کلانترهرمزی آتوسا، نعیمی ابراهیم. بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس. فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)[Internet]. 1398؛10(39 ):27-48. Available from: https://sid.ir/paper/213995/fa

    IEEE: کپی

    مرتضی رضایی مدنی، آتوسا کلانترهرمزی، و ابراهیم نعیمی، “بررسی فرآیند هدایت تحصیلی نوین از منظر مشاوران مدارس،” فرهنگ مشاوره و روان درمانی (فرهنگ مشاوره)، vol. 10، no. 39 ، pp. 27–48، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/213995/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا