مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

846
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,238
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی

صفحات

 صفحه شروع 117 | صفحه پایان 133

چکیده

 مسلمانان شبه قاره هند از سده هجدهم میلادی به سبب آغاز دوره استعمار و با توجه به شرایط اجتماعی, فرهنگی و سیاسی, در مواجهه با مسائل جدید جامعه, بیشتر بر انجام فعالیت های فرهنگی متمرکز شدند. بدین منظور با تأسیس مدارس دینی به سبک جدید, موجب ایجاد تحولی چشمگیر در میان مسلمانان شدند. از مجموعه مدارس اسلامی هند, مدرسه دارالعلوم دیوبند که از نیمه سده نوزدهم میلادی فعالیت خود را آغاز کرد, ویژگی های برجسته ای دارد. بنیانگذاران این مدرسه در طراحی نظام آموزشی, برنامه درسی, شیوه های تدریس, ارائه آموزش به زبان اردو و نیز ساختار اداری و مالی مستقل مدرسه, به مدارس جدید انگلیسی نظر داشتند. با این حال, محتوای آموزشی و کتاب های درسی تماماً همان متون کلاسیک اسلامی بود و علما از تدریس دروس جدید و نیز آموزش زبان انگلیسی خودداری کردند. مدارس دیوبندیه در طی چند دهه گستره جغرافیایی وسیعی را در هند فراگرفت و شمار زیادی از فارغ التحصیلان آن, به عنوان علمای دینی در عرصه های مختلف اجتماعی و سیاسی, فعالانه حضور یافتند. از جمله کارکرد های این طبقه اجتماعیِ جدید, تعریف نوینی بود که برای هویت فردی و جمعی مسلمانان هند-جامعه ای در حال گذار از سنت به تجدد-ارائه دادند. علمای مدارس دیوبندیه با مراجعه به کتاب و سنت از یک سو با لحاظ شرایط جدید از سوی دیگر, هویت فردی و اجتماعی خویش را باز تعریف کردند و بر رغم پایبندی به سنت, اصلاح و تحول در آن را نیز پذیرفتند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    هوشنگی، لیلا. (1391). مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، 45(2 )، 117-133. SID. https://sid.ir/paper/214097/fa

    Vancouver: کپی

    هوشنگی لیلا. مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی. پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)[Internet]. 1391؛45(2 ):117-133. Available from: https://sid.ir/paper/214097/fa

    IEEE: کپی

    لیلا هوشنگی، “مدارس دیوبندیه نظام آموزشی و پیامدهای اجتماعی فرهنگی،” پژوهشنامه تاریخ تمدن اسلامی (مقالات و بررسی ها)، vol. 45، no. 2 ، pp. 117–133، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214097/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button