Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,079
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

599
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی

صفحات

 صفحه شروع 45 | صفحه پایان 76

چکیده

 زمینه: امتحانات نهایی مقطع متوسطه یکی از سرنوشت ساز ترین ابزار های سنجش علمی دانش آموزان است. با توجه به اهمیت این امتحانات, انجام تحقیقات نظام مند در مورد کیفیت و قابلیت سوالات آن ها در تفکیک داوطلبان لازم و ضروری است. هدف: هدف از تحقیق حاضر تعیین ویژگی های روان سنجی و قابلیت سوالات امتحانات نهایی رشته تجربی در دو درس زیست شناسی و ادبیات فارسی در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی بود. روش: جامعه آماری, تمام سوالات امتحانات نهایی رشته علوم تجربی سال سوم مقطع متوسطه در خرداد ماه 1390 بوده است که برای تعیین ویژگی های روان سنجی آن ها از عملکرد 600 دانش آموز ناحیه یک شهرستان خرم آباد در دو درس مذکور که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند, استفاده شد. یافته ها: ضریب اعتبار آزمون های زیست شناسی و ادبیات فارسی با استفاده از آلفای کرونباخ (0.97, 0.96) تعیین گردید. بر اساس CTT, میانگین ضرایب دشواری و تمیز سوالات در آزمون های ادبیات فارسی (0.65 و 0.57) و زیست شناسی (0.50 و 0.65) به دست آمد. در تحلیل IRT, مدل دو پارامتری برازش بیشتری با داده ها نشان داد. همچنین, میانگین دشواری و قدرت تشخیص سوالات در مدل های IRT در دروس ادبیات فارسی (-0.69, 1.03) و زیست شناسی (-0.09, 0.96) به دست آمد. بیشترین میزان آگاهی دهندگی دو آزمون ادبیات فارسی و زیست شناسی, به ترتیب متعلق به سطوح توانایی (-0.7, 0.1) است و میزان توافق CTT و IRT از نظر قدرت تشخیص در هر دو درس, به ترتیب (98.36%, 93.59%) بود. بحث و نتیجه گیری: با توجه به خطیر بودن تصمیمات مبتنی بر آزمون های سرنوشت ساز, تلویحات استفاده از امتحانات نهایی در گزینش داوطلبان مورد بحث قرار گرفت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلسفی نژاد، محمدرضا، فرخی، نورعلی، و بهرامی، لیلا. (1395). ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی. اندازه گیری تربیتی، 6(23 )، 45-76. SID. https://sid.ir/paper/214551/fa

    Vancouver: کپی

    فلسفی نژاد محمدرضا، فرخی نورعلی، بهرامی لیلا. ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1395؛6(23 ):45-76. Available from: https://sid.ir/paper/214551/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا فلسفی نژاد، نورعلی فرخی، و لیلا بهرامی، “ویژگی های روان سنجی امتحانات نهایی سال سوم متوسطه و قابلیت آن ها در گزینش داوطلبان ورود به دوره های کارشناسی،” اندازه گیری تربیتی، vol. 6، no. 23 ، pp. 45–76، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214551/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا