مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

718
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

553
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 149 | صفحه پایان 171

چکیده

 هدف پژوهش حاضر ساخت ابزاری برای اندازه گیری نگرش به زمان در میان نوجوانان ایرانی بوده است. به همین منظور دو مطالعه جهت ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان انجام شد. در مطالعه اول برای شناسایی ابعاد نگرش به زمان و ساخت ابزار از روش کیفی و طرح نظریه برخاسته از داده بنیاد استفاده شد. شرکت کنندگان در مطالعه اول 45 نفر (23 پسر و 22 دختر) بین سنین 15 تا 17 با میانگین سنی 20/16 بودند. سه گروه کانونی در مدارس دخترانه و سه گروه کانونی در مدارس پسرانه تشکیل شد. نتایج کدگذاری باز و محوری برای دوره های زمانی گذشته, حال و آینده نشان داد که نگرش به زمان برای نوجوانان شامل هشت مقوله آینده مثبت, آینده منفی, حال لذت گرا, حال منفی, حال آینده نگر, گذشته مثبت, گذشته منفی و پذیرش گذشته است. در مطالعه دوم بر اساس کدهای به دست آمده از مطالعه اول مقیاس نگرش به زمان تدوین شد و سپس ویژگی های روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. شرکت کنندگان در مطالعه دوم شامل 938 دانش آموز (493 دختر و 445 پسر) ایرانی بودند. یافته های بدست آمده از تحلیل عامل اکتشافی نشان داد که مقیاس نگرش به زمان شامل هشت مقوله آینده مثبت, آینده منفی, حال منفی, لذت گرایی, حال آینده نگر, گذشته منفی, پذیرش گذشته و گذشته منفی است. شاخص های برازش مدل در تحلیل عاملی تاییدی روایی این مقیاس را مورد تایید قرار داد. بر اساس یافته ها, مقیاس نگرش به زمان می تواند به عنوان ابزاری معتبر و روا برای سنجش نگرش به زمان نوجوانان ایرانی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خضری آذر، هیمن، مقیمی فیروزآباد، معصومه، ثانی، مهرناز، و غلامعلی لواسانی، مسعود. (1397). ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان. اندازه گیری تربیتی، 9(34 )، 149-171. SID. https://sid.ir/paper/214616/fa

    Vancouver: کپی

    خضری آذر هیمن، مقیمی فیروزآباد معصومه، ثانی مهرناز، غلامعلی لواسانی مسعود. ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان. اندازه گیری تربیتی[Internet]. 1397؛9(34 ):149-171. Available from: https://sid.ir/paper/214616/fa

    IEEE: کپی

    هیمن خضری آذر، معصومه مقیمی فیروزآباد، مهرناز ثانی، و مسعود غلامعلی لواسانی، “ساخت و اعتباریابی مقیاس نگرش به زمان در نوجوانان،” اندازه گیری تربیتی، vol. 9، no. 34 ، pp. 149–171، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/214616/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button